Samfunn

Caroline Piasecka er daglig leder og medeier i Petrus.

Bransje etter bransje skal tas med enkel og innovativ oppskrift

Først tok de ­frisørene med Cutters. Nå får ­veterinærene, fastfood­bransjen og håndtverkerne, og også din bransje (hvis den er lukrativ nok), kjenne på konkurransen fra ­generasjon gründer.

Publisert Sist oppdatert

Rene linjer, deco-rosa vegger og bilder av mennesker med kjæledyrene sine. Det er lite som avslører at Petrus har tenkt å gå til krig mot veterinærene når man kommer inn i klinikk nummer en på St.Hanshaugen i Oslo som åpnet i november.

Men i løpet av få år ser daglig leder og med-gründer Caroline Piasecka for seg å lede et titalls Petrus-klinikker i Norge og utlandet.

Vi som er den såkalte millenials-generasjonen er kanskje mer villig til å ta risiko.

Markedet er stort. I 2018 ble det omsatt veterinærtjenester i Norge for 3,3 milliarder kroner. Og det vokser. Siste 4 årene har omsetningen økt med 15 prosent, og det viser ingen tegn til å stoppe opp - under koronaen var det mange som forbarmet seg over en liten valp eller kanarifulg, og erfaringer fra andre land viser at vi bruker stadig mer på kjæledeggene våre.

Piasecka er heller ikke nevneverdig plaget av janteloven.

– Vi har Cutters-ambisjoner. Man må tørre å drømme litt stort, sier hun.

Foto Piasecka drømmer om å åpne et titalls klinikker innen få år. Foto: JBJ.

Hun ser for seg at konkurrentene kanskje har hatt litt for gode tider.

– Man slutter å utvikle og innovere og leverer det samme år etter år fordi man bare spør kundene sine hva de synes om det du leverer og ikke hva de faktisk vil ha. Plutselig kommer en ny aktør som leverer akkurat dette. sier hun. – Vaner endres hele tiden.

Ut på eventyr

Vi kjenner oppskriften fra eventyrene. Helten er ung og naiv, og utenom ham selv er det ingen som har særlig tro på metodene hans. Likevel er det han som skaffer seg de gode hjelperne og sikrer seg halve kongeriket.

Selvsagt måtte en gründerfabrikk med en stadig voksende gruppe selskaper basert på den samme grunnleggende suksessoppskrift som Cutters, få navnet Askeladden og Co.

«De tar utgangspunkt i kundens hverdag. Det er alltid et godt sted å begynne.»

Selskapet startet i 2016 på bakgrunn av den gryende suksessen med Cutters, som i 2019 ble delvis solgt til et svensk oppkjøpsfond for en hemmelig sum. Media omtalte verdsettelsen den gangen til rundt 400 millioner kroner. Mens det var Kristian Solheim og Andreas Kamøy som startet Cutters, var Askeladden med som investorer og aktive støttespillere helt fra starten.

Siden er det kommet til 10 selskaper i Askeladden-hagen, og enda mange flere ligger på tegnebrettet. Mest omtalt er hurtig-fastlegene i Dr. Dropin og massørene i Squeeze som tilbyr abonnement og lav fastpris.

Videre har man Verd som tilbyr enklere begravelser,Digg som lar folk designe sin egen pizza, Blid for tannpleie, kafeene Kopp og restaurantene Munnfull. Det jobbes på spreng på et konsept for håndtverksyrkene, ryktene sier at elektrobransjen bør skjerpe seg.

Heldig miks

Hjernen i konseptet er ni partnere med forskjellig bakgrunn, noen fra økonomi, andre fra juss eller ingeniørstudier - og gjerne med noen år fra konsulentbransjen i bagasjen.

De forsøker å se med nye briller på en bransje hvor man kanskje har slappet litt for godt av i det siste. Så prøver de å finne en måte å gjøre tjenesten bedre - først og fremst ved å lytte til kunden.

Hver gang er det en gründersjel – eller Askeladd som de kaller det, som kommer inn utenfra og blir daglig leder og medeier i konseptet. Det var for eksempel slik veterinærkjeden Petrus ble til.

Piasecka forteller at hun tok kontakt med Askeladden med ideen sin om en enklere veterinærtjenste via kjente. Hun har vokst opp med dyr rundt seg og har nå tre katter.

– Det å bestille timer til veterinær var lite oversiktlig. Det viste seg at Askeladden allerede hadde vært inne på den samme tanken, så fant vi veien sammen, sier hun.

Piasecka er selv økonom med utdanning fra USA. I Petrus skal hun ta seg av alt det administrative - med støtte til markedsføring, teknologi, regnskap og sparring fra Askeladden, mens veterinærene tar seg av dyrene.

Eierskapet er delt med 15 prosent på henne og 85 på Askeladden og Co.

– Vi har virkelig sett på modellen for å gjøre den så konkurransedyktig som mulig, sier hun.

Det betyr ingen butikk og styring på dagene. Man møtes heller ikke av en resepsjonist når man kommer. I stedet henger det et skilt som informer om at man er registret og at noen straks vil komme og ta imot.

Askeladden har utviklet et eget IT-system som med noen spesifikke justeringer for hver bedrift tar seg av bookingen.

Den hemmelige oppskriften

NHH-professor Tor Wallin Andreassen har gjennom flere år forsket på tjenesteinnovasjon. Det Askeladden faktisk gjør, er ting han selv har forelest om i årevis, men som ingen faktisk har lykkes med før nå.

Enkelthet, forutsigbarhet, og tillit er de mest sentrale stikkordene.

– De tar utgangspunkt i kundens hverdag. Det er alltid et godt sted å begynne. Det virker som de har en god forståelse for den jobben som kunden faktisk ønsker å få utført når de har behov for et hårklipp, trenger legesjekk, eller begravelsestjenester, sier han.

Deretter forsøker de å gjøre det så enkelt som mulig.

Foto Tor Wallin Andreassen er professor i strategi og ledelse ved NHH. (Foto: NHH)

– Det skal være fleksibelt og forutsigbart. I en travel hverdag verken ønsker eller kan kundene planlegge så nøye. Når behovet oppstår ønsker de å få det gjort så snart som mulig. Alle slike små barrièrer fra å få tjenesten utført, barberes bort gjennom tjenestedesign og omfattende standardisering, forklarer han.

For noen er det kanskje tre ukers ventetid for å få komme til fastlegen. Med Dr. Dropin får man snakke med en lege med en gang.

Andreassen trekker også frem at Askeladden & Co ofte bruker faste lave priser i konseptene sine som et eksempel på at man etterstreber å gjøre det så forutsigbart som mulig, men også fordi det bygger tillit. Lett tilgang til tjenester av høy kvalitet til lave priser, er et vinnerkonsept.

Dette gjelder også Petrus. Her skal alle tjenester ha en fast pris, slik at man unngår ubehagelige ekstralinjer på regningen.

Det betyr ikke nødvendigvis at tjenestene skal være billigere.

Andreassen mener prisingen - gjennom faste lave priser, noen ganger i kombinasjon med abonnement, er smart.

– Uber eller Lyft har slått drosjenæringen i hodet på samme måte. Man vet hva man skal betale før tjenesten utføres. Det gjøre det enklere å bestemme seg og veldig attraktivt, sier han. – De har noen stordriftsfordeler, men hovedpoenget er at tjenestene standardiseres og strippes for alle fordyrende ledd, som for eksempel føning. Og spesialisering gir effektivitet.

Han viser til at det i Canada finnes en enda mer ekstrem versjon av Dr. Dropin som kun spesialiserer seg på brokkoperasjoner for menn. Gjennom spesialisering oppnår de høy kvalitet og produktivitet og fornøyde kunder – noe som også beskriver Askeladdens mange konsepter, ifølge Andreassen.

Greie betingelser

I flere år ble Cutters kritisert av fagbevegelsen for å ødelegge arbeidsvilkårene for andre frisører, men etter at selskapet underskrev tariffavtale i 2019 har kritikken stilnet. Timelønnen i Cutters-salongene er ifølge Fagforbundet nå godt over minstelønnssatsene, og ingen kommer til å gå ned i lønn.

Foto En nyåpnet Digg-restaurant hvor kundene kan designe egen pizza. Foto: JBJ.

Piasecka er klar på at forretningsmodellen til Petrus ikke handler om å vinne frem med sosial dumping. Hun er avhengig av å rekruttere veterinærer til klinikkene sine og betaler markedslønn.

– Vi har også et bonussystem hvis det går bra, sier hun.

Generasjon gründer

Ser man på hvem som er daglige ledere i Askeladdens konsepter, er det mange unge fjes. Piasecka er selv 30.

– Hvorfor har ingen gjort de tingene som dere gjør før?

– Jeg tror kulturen har endret seg litt. Vi som er den såkalte millenials-generasjonen er kanskje mer villig til å ta risiko. Vi har ikke opplevd noen skikkelige kriser som har gjort oss risikoaverse slik andre generasjoner har, sier hun. – Så er det mange som ønsker å skape sin egen drømmejobb, sier Piasecka som hadde blitt veterinær om det ikke var for den plagsomme skrekken for blod.

– Hva skal dere gjøre for å ikke havne i den samme fellen som de etablerte?

– Vi skal hele tiden se etter forbedringer og aldri være redde for å endre noe som ikke fungerer. Så må vi hele tiden ha pulsen på hva kundene vil ha. Petrus skal ikke bli sånn det er i dag for alltid, om kundene vil ha noe annet om 10 år, så får de det, sier hun..

En kunde kommer inn i den ellers helt tomme resepsjonen. Han skal hente Trym som starter 2021 nykastrert.

(Teksten er oppdatert for å rette en feil og styre unna en mulig misforståelse. Det er ni partnere og ikke åtte i Askeladden og Co. Selskapets partnere var aktive støttespillere og investorer i Cutters, men det var Kamøy og Solheim som startet selskapet.)

Powered by Labrador CMS