Bli god på branding – få økt tillit

Publisert: 10. august 2016 kl 13.26
Oppdatert: 11. august 2016 kl 12.59

En undersøkelse fra BRANDFog viser at 82 % har større tillit til et selskap der administrerende direktør og ledelse er engasjert i sosiale medier. I dagens hyperdigitale samfunn skjer det meste av brandingen nettopp i sosiale medier. Mange er tilstede i sosiale medier uten å tenke altfor mye på hva man deler eller hvordan man egentlig fremstår. Men publikum “ser” det du gjør og danner seg en oppfatning av deg, enten du vil det eller ei. Når du som leder er bevisst på dette, kommer det altså både deg selv og bedriften til gode gjennom god branding.

Branding bør brukes som et konkret verktøy for å bevisst bygge en profil av deg selv som leder – og bedriften man står ved roret for. Der skille sosiale medier seg ut fra tradisjonell merkevarebygging.

At du som leder må bygge din merkevare, er noe mange ikke tenker over. Dagens toppledere har skjønt at dette er avgjørende for fremtidig lederskap, og mange ledere er godt synlige i sosiale medier.

Grensene visket ut

– Når jeg snakker om branding, mener jeg hvordan du bevisst forsøker å bygge en så konsistent merkevare som mulig, slik at det bildet du ønsker at andre skal ha av merkevaren, faktisk er det bildet andre har av den gitte merkevaren. Altså bør du svare på spørsmålet: Hvilket bilde ønsker du at andre skal sitte igjen med av deg som leder? Hvilken leder ønsker du selv å være?

– Sosiale medier skiller seg fra tradisjonell merkevarebygging ved flere faktorer. Det at avstandene omtrent er visket ut, er en viktig faktor. Du kan snakke direkte med statsoverhoder, presidenter, idrettsstjerner, professorer og forskere, og de svarer faktisk. Du har nærmest hele verdens nettverk i lommen din, du må bare våge å ta det i bruk.

Du kan snakke direkte med statsoverhoder, presidenter, idrettsstjerner, professorer og forskere, og de svarer faktisk.

Den andre faktoren når det gjelder sosiale medier er at du nesten kostnadsfritt kan bli ditt eget mediehus. For oss som virksomhet i dag og for meg som leder betyr det ekstremt mye. Vi på Balderklinikken har aldri brukt en krone på markedsføring, men når ut til en stor potensiell pasientmasse via de ulike sosiale kanalene. Her finnes det mange eksempler på prosesser man tidligere betalte andre i dyre dommer for å gjøre, men som man i dag selv kan gjøre fordi våre nye fantastiske digitale verktøy gjør det mulig. Jeg hadde vel praktisk talt verken blitt intervjuet av dere, eller sittet i den jobben jeg gjør i dag, uten sosiale medier.

En sterk merkevare

Ordet merkevarebygging (eller branding) gir vanligvis assosiasjoner til selskaper og merkevarer som har en sterk profil i offentligheten. At du som leder må bygge din egen merkevare, er noe mange ikke tenker over. Dagens toppledere har skjønt at dette er avgjørende for fremtidig lederskap, og mange ledere er godt synlige i sosiale medier. Det er lett å gå i den fellen at man bare markedsfører bedriften for å bygge en merkevare, da dette er den tradisjonelle måten å tenke på. Men hvorfor trenger egentlig ledere å brande seg selv?

– I fjor sommer leverte jeg en masteroppgave der jeg forsket på hva dagens toppledere mener er viktigst for fremtidens ledere. Der kom rollene som talsperson (internt og eksternt), innovatør og nettverksbygger opp som de tre viktigste (av Mintzbergs 10 lederroller). Både rollen som talsperson og nettverksbygger trekkes nok frem som viktige nettopp fordi at på lik linje med bedrifter som merkevarer, vil en sterk merkevare som leder tiltrekke kunder og ansatte som synes denne lederen er et “likendes” brand.

– Har du da et svakt brand som leder, vil du muligens gå glipp av en stor mengde potensielle kunder og kanskje miste de beste folkene. Jeg er overbevist om at det viktigste man gjør i sin karriere er å velge seg en leder man har tro på. Har du en leder som løfter deg og har hundre prosent tro på deg, ja da kommer du langt. Ingen har noensinne klart noe alene i denne verden, og med sosiale medier kan vi sammen med over 80 % av norges befolkning klare noe sammen med mange andre. Et godt eksempel rekkevidden til sosiale medier: Vi inviterte til åpen klinikk, og hadde regnet med et oppmøte på rundt 50-60 personer. Eventet spredte seg viralt i mange kanaler via sosiale medier, og vi endte opp med å måtte leie lokale – salen var stappfull med 460 personer.

En bevisst strategi

Lettere sagt enn gjort, tenker du kanskje. For hvordan skal man bygge seg selv som et brand uten å virke “masete” eller “selgende” når man er aktiv i sosiale medier? Det handler ikke om å selge seg selv, men å rett og slett å være seg selv.

– Som person har jeg lenge jobbet med å finne min egen personlige visjon og mine egne verdier. De trenger jeg for å kunne ta gode beslutninger, og bruker disse aktivt som kompass i både hverdagen og i vanskelige situasjoner. Min visjon er bedre ledelse til folket, og der kommer da også strategien inn for branding av meg selv som leder.

– Bedre ledelse for meg, er at vi må tørre å være oss selv, altså genuine. Vi blir født unike, men strever hele livet for å bli så like som mulig. Vi må våge å feile, vi må vise at ledere er helt vanlige mennesker. Vi må være mer åpne, mindre selvhøytidelige, og rett og slett ærlige og tydelige med hverandre. Vis sårbarhet – og ha det moro på veien, du må våge å være litt gærn! Som kjent får man ikke mer moro enn man lager selv. Selv har jeg valgt ut tre kjernesaker, som er ledelse, kommunikasjon og mangfold, som jeg skriver og deler mye rundt. Det enkle er ofte det beste, og i en stadig skiftende verden, kan vi ikke bruke tid på å lage avanserte strategidokumenter som likevel blir puttet i skuffen. Det vi trenger er gode tommelfingerregler å styre etter.

Unge ledere og branding

En masteroppgave skrevet av Tollefsen og Prent ved Høyskolen i Kristiania har sett på hva som kreves for unge ledere som ønsker å bygge en tydelig merkevare i sosiale medier.

Her konkluderer de med at synlighet først og fremst må basere seg på evner – altså må du finne ut hvilke evner som gjør deg unik. Du må ha en klar og tydelig markedskommunikasjon, som er konsekvent og troverdig. I tillegg må den tilpasses de konkrete kanalene du er i. Ved at du hjelper målgruppen med å få økt sin kunnskap, fremstår du som troverdig, du skaper et løfte som er rettet mot denne målgruppen. Et godt omdømme vil derfor kunne føre til en sterkere merkevare, noe som kan bidra til at den unge lederen står bedre rustet mot eventuell motgang.

I oppgaven understrekes det at sosiale medier har påvirket markedskommunikasjonen, og har blitt en plattform hvor brukerne søker etter kunnskap og informasjon. Den unge lederen kan dermed nå ut til et bredt publikum med sitt budskap, og få økt synlighet og større oppmerksomhet via word-of-mouth. Men samtidig er det viktig å skille mellom det profesjonelle og private på disse plattformene.

Ta action

I stedet for å sitte i månedsvis med planlegging og strategi for ditt brand som leder, mener jeg at alt handler om å ta action. Her er mine råd til hvordan du kan komme raskt i gang og få klarhet i det som er aller viktigst til å begynne med.

– Du bør stille deg noen konkrete spørsmål fra starten av:

1) Hva er din visjon og dine verdier som leder? Disse blir dine viktigste styringsverktøy.
2) Hva ønsker du å oppnå med å bygge ditt eget brand?
3) Hvilke hovedemner ønsker du å skrive om? Hvem er målgruppen din? Hvilke kanaler når du dem gjennom? Hva vil de høre om?

Ikke la det bli for langt til handling, kom kjapt i gang med noen enkle actionpunkter:

  • Kast deg ut i alle kanaler med nysgjerrighet.

  • Opprett en blogg og begynn å skriv om noe du brenner for. Drit i om alt er perfekt, her bygger du stein på stein.

  • Vær genuin i alle kanaler.

  • Ikke glem at det heter sosiale medier og ikke bare medier. Møt de interessante folka du får kontakt med, også utenom nettet. Ingenting vil noensinne slå fysiske møter, just face it!

  • Skap dialog, vær nysgjerrig og still gode spørsmål. Folk er ikke interessert i enveis kommunikasjon, få de andre til å føle seg viktige, for det er de.

Fallgruver skremmer

Personlig mener jeg at det ofte er lett å fokusere på hvilke fallgruver man ikke skal gå i, men at dette ikke er lurt når det gjelder branding.

Christoffer Hovde er leder og aktiv blogger. Innlegget er en redigert versjon av et intervju i Ledernytt nr. 3, 2016.