Annonse
Edgar Valdmanis sier "Gå absolutt på LinkedIn-kurs!"

Gå absolutt på LinkedIn-kurs

I Dagens Næringsliv 10. januar er det en fin artikkel om hvordan man kan bruke forretningsnettverket LinkedIn bedre. I en undersak har DN intervjuet førstelektor og nettverksmostander Karl Fredrik Tangen. Han sier blant annet:  - Har du en skikkelig LinkedIn-profil er det ikke tegn på at du er flink, men at du har gått på kurs fordi du ikke har klart å få jobben du mener du bør ha.

Det er direkte feil, og et nedlatende utgsagn.

Det er viktig for deg å ha en god LinkedIn-profil, fordi dine potensielle forretningspartnere sjekker profilen din i forbindelse med møter dere skal ha. Det er ikke fordi du skal pynte bruden og fremstå som smartere enn andre. Det er fordi dine potensielle partnere skal vite hvem de møter.

En god profil peker på fellesnevnere som samme faglige bakgrunn, forskjellig bakgrunn men samme skole/høyskole/universitet, jobbet mot samme kundegruppe, samme arbeidsgiver på et tidspunkt…listen blir lang. Disse fellesnevnerne hjelper deg å bryte isen i begynnelsen av møtet og til å bygge nettverk etter møtet.

En god LinkedIn-profil er også nyttig når du søker etter leverandører, potensielle kunder eller ansatte. Det vil si at du finner meg når min profil inneholder de ordene du søker etter.

Tangen mener at folk skal ha en minimalistisk LinkedIn-profil og ikke virke for ivrig. Jeg mener tvert om. Når jeg søker etter kontakter vil i hvert fall jeg ha en som er sulten og motivert.

Det er et problem at det i enkelte bransjer er knapphet på kandidater. Et verktøy som Instacruit.com hjelper til å finne passive kandidater, de som har det fint der de er, men kan flytte dersom de får  tilbud om drømmejobben. For å få tilbud om den bør det stå mer enn ”IT-utvikler” i en ”minimalistisk” profil. Da bør det stå hvilke programmeringsspråk du behersker og  hvilke bransjer du har bakgrunn fra. ”Direktør” er meningsløst. ”Salgsdirektør, med ansvar for bank, finans og forsikring” gir meg straks mye mer.

Samtidig som det er en del passive søkere, er det også mange aktive. Mange som ikke helt trives der de er i dag. De bør lese artikkelen grundig, se flere tips på min blogg EdgarValdmanis.no, og i visse fall – Gå på LinkedIn-kurs

Dette innlegget sto på trykk i Dagens Næringsliv 16. januar 2014. Det er et svar på Frank Tangens innlegg i DN (samfunnsgeograf og førstelektor ved Markedshøyskolen) som mener at man ikke skal gå på LinkedIn-kurs. 

Annonse
Annonse