Fremtidens lederlæring

Publisert: 22. oktober 2015 kl 10.18
Oppdatert: 23. oktober 2015 kl 10.01

Få deler av vår moderne hverdag står uberørt av ny teknologi. Overalt rundt deg ser du avansert teknologi. Eller for å bruke et uttrykk inspirert av Apple medgrunnlegger Steve Jobs, "sinnsyk fantastisk teknologi". Har du noen gang undret deg over hva slags teknologi vi bruker for å lære bort ledelse, samt skape ledere? Sannheten er at majoriteten av dagens selskaper bruker "sinnsyk" utgått og utdatert teknologi som nå er over hundre år gammel. Mye av hva vi kaller "moderne lederlæring er ikke mer avansert enn klasserommet til Sigmund Freud.

Leste du Ledermanifestserien?
Artikkel 1 RING, RING, RING!
Artikkel 2 Sinnsyk lederteknologi
Artikkel 3 Lederposører og lederinflasjon
Artikkel 4 Hvorfor skal noen følge deg?
Artikkel 5 Et "operativsystem" for ledere
Artikkel 6 What`s good for the employees?
Artikkel 7 Å være en "darwiniansk" klippe
Artikkel 8 Hjernesynergi
Artikkel 9 Sterke superindivider
Artikkel 10 Hippiehemmeligheten
Artikkel 11 Sjelesørgeren
Artikkel 12 Demokratisering av ledelse
Artikkel 13 Ledelse er farlig


For å kalle en spade for en spade, enten du blir levert placebo eller er en av de få heldige som får noe som faktisk kvalifiserer som lederutvikling; ledelse læres nesten aldri bort. Og verden skriker etter ekte ledelse: å skape en fremtid som ellers ikke ville ha skjedd sammen med dem man leder. I en verden med grupper og organisasjoner som hungrer etter ledelse for å skape resultater langt over norm, er dette et problem. Likevel er det lys i enden av tunnelen. Dagens utdaterte formater for lederlæring vil antagelig bare være et midlertidig problem. En vei ut av denne mørkealderen er gjort mulig med ny teknologi.

Tilbyderne er håpløst lite effektive utover å produsere hva som kan karakteriseres som en placebo effekt. Bare spør dem selv. De med integritet vil si seg enig i at de ikke produserer ledere med særlig hell. Dette til tross for at temaet ledelse opptar en stor del fokus. Nå er det også tiltak som er gode, men disse er ofte ekstremt dyre. Mye fordi de krever høy grad av personlig interaksjon og oppfølging med en kvalifisert "lederlærer". Programmene blir dermed reservert og forbeholdt en liten eksklusiv gruppe: de med ledig tid og dype lommer.

Ganske enkelt, ny teknologi vil i stadig økende grad brukes for å skape ledere. Teknologi inntar alle sfærerer, og det er ingen grunn til at lederlæring bør være unntatt for denne utviklingen.

Foreløpig går denne utviklingen treigt. Mange eksisterende tilbydere, ofte fra samfunnsvitenskapene og humaniora, er antagelig noe skeptiske til denne teknologiseringen av deres egen bransje. Noen er kanskje også reserverte med tanke på hva dette vil gjøre med deres levebrød og virke, og frykter for sin egen eksistens.

Mye av denne frykten er unødvendig. Teknologi vil ikke erstatte coacher, lærere, ledere, trenere, konsulenter, rådgivere, eller gjøre andre formidlere av lederlæring overflødige. Mange vil selvfølgelig falle fra og bli gjort overflødige (som ofte er tilfellet med ny teknologi), men teknologi vil ikke substituere mennesker og jobben bare mennesker kan gjøre. Den vil støtte de gjenstående og gjøre de enda mer kompetente og verdifulle.

Dette er ikke et uvanlig fenomen, ta Paypal og Elon "Tesla" Musk som eksempler. Deres største utfordring, og årsak til blødende bunnlinje, var lenge svindel. Og ingen automatiserte programmer kunne bygges for å stoppe denne svindelen. De kunne heller ikke ansette nok mennesker til å sjekke alle transaksjoner for svindel. Imidlertid kunne software bygges som flagget mistenkelige transaksjoner som en menneskehjerne deretter kunne dobbeltsjekke. Denne symbiosen mellom menneske og maskin gjorde at begge parter til sammen kunne oppnå dramatisk bedre resultater enn noen av dem kunne gjøre alene.

Og det er i dette skjæringspunktet mellom menneskelig interaksjon og teknologi hvor nøkkelen til å skape morgendagens ledere befinner seg. Hva som automatiseres automatiseres, og hva som bare kan løses av en hjerne løses av en hjerne.

Nei, dette er ikke dagens e-læring hvor vi bare gjør online hva som tidligere har blitt gjort offline. Det er nye innovative måter å oppnå resultater som er umulig med tradisjonelle formater og tenkning. Men med unike kombinasjoner av teknologi, pensum, metodologi og metode, er det nye dører som åpner seg opp: Resultatet er mer lederlæring til en langt billigere penge: en blue ocean strategy.

Et knippe nyteknende entreprenører er allerede i gang med å lage prototyper av programmer for hvordan dette kan skje. Ikke rart. Lederlæringsmarkedet er et milliardmarked. Men oppsiden er ikke bare stor for entreprenører. Den er det for alle. Dette kan gjøre ledelse mer allment og tilgjengelig: det demokratiserer ledelse, og gjør det mer vanlig i alt fra ghettoer til styrerom.  Med andre ord, flere blir bedre utrustet til å skape resultater langt over norm, noe som utgjør en fremtid som ellers ikke ville skjedd. 

Magnus Mælum Norstrøm er en original tenker og praktiker med ideer og modeller som tar sikte på å transformere effektiviteten og produktiviteten til mennesker og organisasjoner. Han har tidligere skrevet og publisert Ledermanifestserien- fra hender til hjerner, og bruker nå dagene sine på å utvikle nye formater for lederlæring i skjæringspunktet mellom menneskelig interaksjon og teknologi.