Nyheter

Selger 100.000 softis i sommer

Kiosken på Nesset på Vinterbro i Ås legger an til å selge over 100.000 softis i sommer. Det er 20.000 flere enn i fjor, melder Østlandets Blad (ØB).

Publisert Sist oppdatert

Det er noe «alle» vet, at softisen på Nesset i Ås kommune er den «største og beste» i landet. Da ØB besøkte den etter hvert så legendariske kiosken ved Bunnefjordens bredder i helgen, var det umulig å få kommentar fra mannen bak luka.

Her går det unna! var alt han rakk å si. Da ØB ringte kiosken mandag, kunne selger Anne Karin Knippa fortelle om hektiske tilstander: Det har vært en kjempehelg! - heter det i sommerreportasjen.

Suksess-isen

Snakkisen på Nesset er en suksesshistorie i merkevarebygging. Den lille kiosken, som har eksistert siden 30-tallet, kunne fort ha blitt et glemt kapittel da E6 ble lagt om og Nesset havnet i bakevja. Men innehaver Erik Hoff klarte å skape noe som for svært mange er verdt en omvei. Nåd går det unna over 15 tonn «Norges største- og beste» softis per sommer, noe som tilsvarer rundt 75.000 softiser. Og i år går det mot rekord, kan selger Anne Karin Knippa bekrefte.

Vi selger mer nå som det er bedre sommervær, sier hun.

Den gode historien

Hvordan kan det ha seg at folk kjører omvei for kjøpe softisen ved Bunnefjorden?

Det handler om å skape en historie, det er historien som selger, forklarer Yngve Holtberget. Han er bosatt i nabolaget, på Nesodden, og er reklamekonsulent i reklamebyrået Try.

Det starter med å ha en god historie, at du forteller hvor god denne softisen er. Og så må du holde liv i historien og få folk til å fortelle den videre. Det blir som bollene på Espa: Man kan ikke kjøre forbi uten å stoppe ved bensinstasjonen for å kjøpe boller.

Bolle-eventyret ved Shell stasjonen på Espa langs E6 ved Mjøsa startet i 1999, da stasjonen investerte i ny kaffemaskin. De tenkte at folk gjerne ville ha noe å spise til kaffen, og satset på boller og Kvikk Lunsj. I fjor solgte bensinstasjonen 1 234 000 boller, ifølge NRK.

I virkeligheten skiller verken softisen på Nesset eller bollene på Espa seg stort fra andre softiser og boller.

Men folk ønsker å kjøpe noe spesielt. Det handler om å skape tilleggsverdier, da er folk villige til å betale, kommenterer Holtberget overfor ØB.

(Kilde: Østlandets Blad/oblad.no - Foto på toppen: pictaram.com)

Powered by Labrador CMS