Samfunn

Vidar Ruud / NTB scanpix

Oslos rødgrønne byregjering

Det blir ingen utvidelse av E18, men en ny T-banetunnel. Og AP innfører som lovet eiendomsskatt i hovedstaden.

Publisert Sist oppdatert

I dag la Oslos nye byrådsleder, Raymond Johansen, frem plattformen for det første rødgrønne byrådet i hovedstaden. Byrådet har valgt å omdøpe seg til byregjering og vil være avhengig av støtte fra Rødt for å få flertall.

– Vi har god tro på å få til en samarbeidsavtale med Rødt. Det vil være samme form for samarbeidsavtale som sittende byråd har hatt med Fremskrittspartiet, sier påtroppende byregjeringssjef Raymond Johansen.

Ap, SV og MDG har ikke alene flertall i bystyret i Oslo. Rødt har varslet at de vil ta stilling til den nye byregjeringserklæringen i løpet av mandagen.

– På områder som barn, klima og samferdsel håper jeg at vi har brede løsninger som også andre partier i rådhuset vil slutte seg til. Dess fler som står bak, dess bedre, sier Johansen

Den nye byregjeringen vil bestå av åtte personer, men hvem som skal sitte i regjeringen får vi ikke vite før onsdag.

– Byregjeringen vil bestå av åtte personer inkludert meg. Navnene blir offentliggjort onsdag klokken 9, opplyser Raymond Johansen.

Grønne ambisjoner

Men det som er sikkert, i tillegg til at SV får ordføreren i Marianne Borgen, er at byregjeringen kommer til å inneholde flere medlemmer fra Miljøpartiet de Grønne. Og det skal merkes lover Johansen. Klimagassutslippene i Oslo skal ned med 95 prosent innen 2030. Billige elsykler, bilfrie gater og flere grønne lunger er blant tiltakene.

– Vi øker ambisjonsnivået kraftig. Vi har en massiv satsing på miljøvennlig transport. Oslo har fantastiske forutsetninger for å bli en sykkelby, men da må vi prioritere sykkel framfor biler og parkeringsplasser, sier Lan Marie Nguyen Berg (MDG).

I tillegg til å gjøre Oslo bilfritt innenfor ring 1, sier Berg at byregjeringen vil opprette et elsykkelfond for å subsidiere kjøp av elektriske sykler for Oslos innbyggere. Så snart loven tillater det, skal det opprettes lavutslippssoner i byen. Og en rekke veier skal gjøres bilfrie.

– I 2030 vil det fortsatt være folk som kjører bil i Oslo, men de skal være utslippsfrie. Jeg tror at om noen år vil unødvendig bilbruk virke like rart, som det i dag gjør å røyke inne, sier Lan.

Hun sier byregjeringen også vil sørge for flere grønne lunger i hovedstaden og at markagrensa ikke flyttes.

Arbeiderpartiet fikk også en del oppmerksomhet under valgkampen om forslaget sitt, som av mange garvende politikere anses som politisk selvmord, nemlig innføring av eiendomsskatt. Og byregjeringen bekrefter nå at eiendomsskatt på boliger vil bli innført i Oslo fra 2016, etter Arbeiderpartiets modell.

For boliger blir bunnfradraget på 4 millioner kroner og satsen blir i første omgang 2 promille, heter det i byrådserklæringen. Fra 2017 er satsen på 3 promille.

De tre partiene tar sikte på å innføre eiendomsskatt også på næringseiendom fra 2017, ifølge erklæringen. Satsen skal være 2 promille fra 2017 og 3 promille de to siste årene av perioden. Næringseiendommene må takseres før skatten kan innføres.

Det skal også lages regler for fritak fra eiendomsskatten.

El-sykler

– For å få langt flere til å velge elsykkel fremfor bil, vil byrådet opprette en støtteordning for kjøp av elsykkel for byens innbyggere, heter det i byregjeringserklæringen som ble lagt fram mandag.

Det skal bygges minst 60 kilometer sykkelvei, sykkelfelt og bilfrie gater i løpet av de neste fire årene. Kommunen skal fjerne parkeringsplasser som kommer i konflikt med sykkelutbyggingen, heter det.

Dessuten vil byrådet prioritere drift av sommerveier ikke bare om sommeren, men også om vinteren.

Powered by Labrador CMS