Arbeidsliv

3 tips for å bli mer produktiv på jobben

Publisert Sist oppdatert

Rundt omkring på nett dukker det hyppig opp artikler med titler som oppgir et visst antall ting som folk som lykkes foretar seg. Magasinet Forbes har for eksempel en tittel på et innlegg skrevet av entreprenør Kevin Kruse som lover en oversikt over «15 Surprising Things Productive People Do Differently».

Nå er det neppe slik at alle produktive mennesker gjør akkurat disse tingene og ikke er det sikkert at alt dette er «sannheter» som er hogget i stein heller, men nedenfor finner du likevel tre tips/påstander fra listen, så kan du selv avgjøre om de kan være til inspirasjon eller ikke...

  • Påstand: De som er mest produktive bruker ikke arbeidslister
    Kast listene der du skriver ned alt du skal gjøre. Putt i stedet alle gjøremålene inn i kalenderen din og jobb ut fra den, råder Kevin Kruse. Hvorfor? Mange av oppgavene på arbeislister blir ikke gjort, hvorpå tanken på alt man ikke får gjort igjen kan føre til stress. Virkelig produktive mennesker jobber og lever ut fra kalenderen sin, mener skribenten.
  • Påstand: Produktive mennesker følger 80/20-regelen
    Ifølge denne regelen kommer 80 prosent av resultatene fra 20 prosent av de aktivitetene som blir gjennomført. Det er Vilfredo Frederico Damaso Pareto, født i Italia i 1848, som gjerne får æren for generaliseringen. Han oppdaget eksempelvis at 80 prosent av produksjonen kom fra 20 prosent av bedriftene i Italia. 20 prosent av erteplantene stod for 80 prosent av avlingen etc. I en annen artikkel i Forbes går tittelen såpass langt at den sier at 80/20-regelen kan endre livet ditt, dermed er det kanskje ikke så rart at 80/20-prinsippet gjerne dukker opp i selvhjelpsbøker etc. I sin tipsliste viser Forbes til at de mest produktive menneskene blant oss har tatt konsekvensen av 80/20-regelen: De vet hvilke aktiviter det er som gir de beste resultatene og konsentrerer seg om disse. Resten ignorerer de.
  • Påstand: De mest produktive blant oss kommer seg hjem til middag
    Kevin Kruse forteller i artikkelen at han først lærte dete av Andy Grove fra Intel. Han viste til at det alltid er mer å gjøre, mer som skulle vært gjort og mer som kunne vært gjort, men at det gjelder å vite hva som er viktig for deg i livet. Ifølge Kruse verdsetter de mest produktive menneskene også andre ting enn jobben og de bruker tid på det. Her er det ingen fasit, men for mange vil det handle om tid med familien, trening etc. Og ja, det er fullt mulig å sette av tid til også dette i kalenderen og holde seg til planen. Ifølge Kruse gjør folk som lykkes med å være veldig produktive nettopp dét.
Powered by Labrador CMS