Ledelse

Følelsestyranni på jobben?

La følelsene bli hjemme, vær profesjonell på jobben, råder dansk ledelsesrådgiver.

Publisert Sist oppdatert

Arbeidsplassen er et sted hvor vi søker mening med livet og får dekket følelsesmessige behov. Innenfor arbeidslivs- og motivasjonsteori er det skrevet mye om arbeid med mening, og nettopp meningen med det vi gjør, er noe av det som trigger vår indre motivasjon.

Noen mener imidlertid at utviklingen er i ferd med å gå for langt, og minner om at det er grenser for hvor mye mening og følelser vi bør legge i jobben.

Den danske ledelsesrådgiveren og mindfulness-eksperten Charlotte Mandrum viser ifølge den danske organisasjonen Lederne til at jobben ikke kan eller bør innfri våre skyhøye eksistensielle forventninger, og derfor utvikler vi stress som aldri før.

I forbindelse med lanseringen av boken «Vær professionel på Jobbet – lad følelserne blive hjemme», sier Mandrup i et intervju med Ledelse Idag at vi har gjort arbeidsplassen om til et sted hvor vi får vår primære behovsdekning. Vi snakker om viktigheten av nære relasjoner, omsorg for medarbeidere, anerkjennelse fra sjefen og det å få dekket en rekke følelsesmessige behov. Mandrup mener dette blir galt og at det vitner om at vi feilvurderer arbeidet.

– Våre følelsesmessige forventninger til jobben er blitt altfor store, og det er etter min mening dette som gjør oss så syke på arbeidsplassen, sier Mandrup i intervjuet.

Rådgiveren opplever at mange sjefer i mindre organisasjoner har som verdi at alle helst skal ligne hverandre og like hverandre. Mandrups har et annet syn. Hun mener at en arbeidsplass kan fungere godt og være profesjonell, selv om alle ikke er bestevenner. Hun mener også at relasjonen mellom leder og medarbeidere i mange tilfeller blir for nær.

Powered by Labrador CMS