Arbeidsliv

Har du vanskelig for å ta ordet?

Her er et par råd.

Publisert Sist oppdatert

Karriererådgiver hos den danske ingeniørforeningen IDA, Kenneth Carstensen, gir på IDAs hjemmesider råd til den som er introvert og har vanskelig for å ta ordet på arbeidsplassen.

Carstensen minner om at vi alle kan være ekstroverte eller introverte i større eller mindre grad, avhengig av situasjonen vi befinner oss i. Dette er to av de rådene han gir:

  • Øv deg på småprat
    Mange introverte skjønner ikke vitsen med innledende småprat før et møte, men karriererådgiveren minner om at man ikke skal undervurdere verdien av å etablere god stemning. Selv om du hater småprat, skal du huske at den signaliserer at du har interesse og respekt for samtalepartnerens måte å forstå og kommunisere ting på. Taushet kan få deg til å fremstå som lite imøtekommende, strategisk eller treg. Minn deg selv på at småprat er nyttig, og øv deg, er Carstensens råd. Øv deg først med bare én samtalepartner. Det er lettere enn når dere er mange. Hvis du synes småpraten blir for personlig eller for overfladisk, kan du starte med litt småprat om noe faglig. Noe som interesserer deg.
  • Kom raskere inn i samtalen
    Introverte har ifølge Carstensen en tendens til å være for avventende og melder seg ofte for sent på i diskusjoner om mål, suksesskriterier for prosjekter/ny stilling etc. De kan også bruke mye tid og krefter på å forberede seg mentalt på å sine egne replikker, hvilket igjen betyr at de ikke alltid retter oppmerksomheten mot mottageren. Karriererådgiverens råd til jobbintervjuer spesielt, er at man forbereder en presentasjon av seg selv, og at man husker å stille spørsmål ved behovene bedriften har i løpet av de første syv minuttene. Be dem gjerne om å utdype. Da er du på banen, og kan lytte til det de har å si.
Powered by Labrador CMS