Ledelse

Slik bruker du djevelens advokater til din fordel

Noen medarbeidere elsker å spille djevelens advokat. Det kan være irriterende, men kan også snus til noe positivt.

Publisert Sist oppdatert

I utgangspunktet er det viktig og sundt å få noen til å finne svakheter i argumentene dine. Det er blant annet den viktigste ingrediensen i samspillet mellom ledere og et styre.

Når meninger som går på tvers av flertallet presenteres på en nyansert måte, slik at de andre teammedlemmene ikke opplever det som en konflikt, kan de bane vei for forskere omtaler som sunn uenighet, viser eksperimenter omtalt her.

Men når et prosjekt er kommet tilstrekkelig langt, er mer irriterende når noen absolutt skal spille djevelens advokat og risikere prosjektets ferdigstillelse.

Joanne Cleaver er president i kommunikasjonsbyrået Wilson-Taylor Associates og skriver for Harvard Business Review. Hun har tenkt seg frem til noen metoder man kan bruke til å takle disse kritiske røstene på riktig måte.

1) Vær klar med tunge fakta - Si hva du vil om statistikk, det er lettere å stilne kritikerne med harde fakta. Si heller: "Vi vet mer når vi har oppnåd 30 prosent vekst", enn "det tar vi senere".

2) Ha klar noen alternative scenarioer. Hva skjer dersom vi fortsetter som før? Hva skjer dersom vi ikke tar nødvendige valg?

3) Vis at det er rom for alle. Når noen ymter frempå med negative argumenter, kan de kanskje stilnes med å henvise til at dette er noe også de vil være tjent med.

Powered by Labrador CMS