Nyskaping

Det koster å vokse. Ubers profittmargin var på minus 143 prosent i september i fjor.

Uber taper enorme summer

Publisert Sist oppdatert

Alle selskaper i kraftig vekst tar gjerne tap i starten for å bygge seg opp til en mer profitabel posisjon senere. Men for Uber, selskapet som har snudd taxibransjen på hodet, viser det seg at tapene er veldig mye større enn man hadde ventet.

Det er Naked Capitalism og FTalphaville som peker på fly- og transporteksperten Hubert Horans analyse av Ubers regnskapstall for 2015.

Uber-kunder betaler kun 41 prosent av den faktiske kostnaden

I september 2015 hadde Uber tapt 2 milliarder dollar og de hadde solgt varer og tjenester for bare 1,4 milliarder dollar. Det gir et resultat på minus 143 prosent. Tapet er dekket med å trekke på egenkapitalen. Så langt har investorene bidratt med 13 milliarder dollar i kapital til selskapet.

En konsekvens er at prisen på en Ubertur er lavere enn hva den faktisk koster å lage. Ifølge Horan betaler Uber-kunder kun 41 prosent av den faktiske kostnaden.

Dette er ikke nyheter for investorene. De har rettferdiggjort de store underskuddene med drømmen om at når Uber bare er store nok, vil selskapet ha markedsmakt og nettverkseffekter nok til å tjene penger. En konsekvens er høyere priser på taxi igjen, så fort selskapet har kommet i en dominant posisjon, spekulerer økonomiprofessor Justin Wolfers på Twitter.

Uber is wildly unprofitable, suggest that prices will rise once they've succeeded at monopolizing the industry: https://t.co/m3HB3q5YZV pic.twitter.com/taXcHfD2g5

Powered by Labrador CMS