Parisavtalen
Trumps nei – katalysatoren verden trengte?
Motreaksjonen etter Trumps «Paris-nei» kan være akkurat det verden trengte. Nå kan viljen til å handle faktisk bli sterkere, skriver Efwa Hagstrøm.
SYNSPUNKT: Nå er nemlig Parisavtalen i mye større grad koblet opp mot den største drivkraften vi mennesker har. Hjerneforskning hjelper oss forstå hvorfor.
Trumps «Paris-nei» rister litt i oss og får oss til å våkne. Et mangfold av verdens topp næringslivs- og politiske ledere, for eksempel Musk, Macron, og Schwarzenegger, står nå tydelig frem og peker på at fremtiden blir skapt gjennom grønn verdiskaping. Trusselbildet skaper en emosjonelt ladet kampvilje som potensielt har enorm verdi.
Når vi kjenner oss truet og usikre blir Maslows første nivå i behovspyramiden ikke oppfylt. Vårt system dirigerer raskt fokus og energi til den eldre delen av hjernen – «er det fare eller ikke, skal vi flykte eller bli»?
Den eldre delen av hjernen håndterer overlevelse, følelser, og relasjoner. Etter det slipper den nye hjernen – korteks, til. Korteks håndterer smart tenking. Det er der vi tenker nye kreative tanker, analyserer komplekse problemer, og er løsningsorienterte.
Trumps annonsering om 'nei til Parisavtalen' kan derfor bli den katalysatoren verden trenger
Lik det eller ikke, men 90 prosent av beslutninge vi tar er emosjonelt betinget, ifølge forskning fra Harvard og Stanford. Kraftforholdet mellom «den gamle og nye hjernen» er 90/10. Dette er viktig å bruke konstruktivt. Mange virksomheter, kanskje også din, har en visjon som er skrevet ned men få husker den og enda færre bruker den til noe. Ordene får minimal effekt fordi den emosjonelle kraften er ikke koblet på.
Nå har Trump hjulpet oss å knytte mer emosjonell kraft til ordene i Parisavtalen og vi får hjelp av 90/10 forholdet i en positiv, konstruktiv forstand. Den emosjonelle kraften blir en katalysator for raskere å jobbe for å utvikle en verden som blir bedre.
Trumps annonsering om «nei til Parisavtalen» kan derfor bli den katalysatoren verden trenger.
Kristin Skogen Lund oppfordret på NHOs årskonferanse Norges virksomheter å bli mer fandenivoldske. Det har hun rett i. Sørg for at bedriftens visjon, misjon og verdier har aktivert den emosjonelle kraften hos ledere og medarbeidere, slik at den blir brukt konstruktivt. Det vil i tillegg redusere destruktivt støy, gjøre bedriften mer effektiv og øke vekst og lønnsomhet.

Nylige artikler
Fredsprisvinneren vant folkets hjerter – tross alt
Ny vurdering av pendlerfradrag kan gi penger tilbake
Dette er Høyre-trioens distriktsalibi: Odelsgutt fra bøgda
Slik skal Norge gjøre seg mer attraktivt
Chile kan få sin mest høyreorienterte president siden Pinochet
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Ole Gustav Gjekstad: Ny landslagssjef med fokus på individuell teknikk
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse