Ledelse

– Emosjonell intelligens er en bløff

Diskusjonene rundt EQ-begrepet fortsetter. BI-forsker oppfordrer nå til å avskaffe hele konseptet.

Publisert Sist oppdatert

Emosjonell intelligens er et omdiskutert tema, og karakteriseres som alt fra å være et krav for god ledelse til kvakksalveri.

Den emosjonelle intelligensen varierer i definisjon, men vanligvis omhandler det evnen til å oppfatte og forstå egne og andres følelser, skille mellom de ulike følelsene, og bruke denne informasjonen videre.

Hvorvidt dette lar seg måle er derimot et mye større spørsmålstegn. Siden det er uenigheter om hva emosjonell intelligens faktisk er, oppstår det naturlig nok også utfordringer i hvordan man måler det. Paul Moxnes har tidligere uttalt at det ikke finnes noen gode tester på emosjonell intelligens. BI-professor Linda Lai går nå hakket videre, og foreslår å avskaffe hele EQ-begrepet. Det skriver hun i et innlegg til Dagens Næringsliv.

EQ-testene

Emosjonell intelligens forstås som evner, personlighetstrekk, holdninger, eller en blanding av alt, skriver Lai. Implisitt i definisjonen ligger også at man skal kunne bruke informasjonen til noe nyttig eller fordelaktig, og blandes derfor ofte med for eksempel raushet, omsorgsfullhet og gode samarbeidsevner, skriver hun. Det skaper problemer for hva man egentlig måler i EQ-testene.

De eneste som drar nytte av all fokuseringen på emosjonell intelligens er de som selger og tjener penger på bløffen

De fleste EQ-testene måler elementer som overlapper med vanlig intelligens (IQ) og personlighetstrekk som følelsesmessig stabilitet, åpenhet for nye erfaringer og omgjengelighet. Dette er konsepter som allerede er sterkt knyttet til prestasjoner. Det oppstår en dobbeltmåling, skriver Lai.

– Når EQ måles som en samling av mange faktorer som det er god dokumentasjon for at henger sammen med ytelse, er det heller ikke overraskende at EQ også tilsynelatende henger sterkt sammen med ytelse, mener hun.

– En bløff

Lai forklarer at dersom man isolerer effekten av emosjonell intelligens fra vanlig intelligens og andre kjente personlighetstrekk, står man igjen med lite eller ingenting. Emosjonell intelligens overlapper med disse, og betydningen blir derfor også feil.

– EQ høres riktig og bra ut i «raushetens tidsalder, men betyr lite eller ingenting i praksis slik det defineres og måles nå. Derimot har vi mye kunnskap om hvilke andre holdninger, evner og trekk som er viktige for medarbeideres og lederes ytelse. Vi bør bruke den kunnskapen, og droppe EQ-begrepet. De eneste som drar nytte av all fokuseringen på emosjonell intelligens er de som selger og tjener penger på bløffen, skriver hun.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS