Ledelse

– Godt forberedte workshops, gode og gjennomtenkte kreativitetsteknikker og de riktige folkene slår alt, sier kreativitetsekspert Stig Hjerkinn Haug i Stig og Stein.

– Gi meg det mest stusselige rommet

Kreativitetsfirmaet Stig og Stein brukte tidligere omgivelsene aktivt i sitt daværende idélaboratorium. Etter 20 år har pipen imidlertid fått en annen lyd.

Publisert Sist oppdatert

Stig Hjerkinn Haug, også kjent som Stig i Stig og Stein AS. De er kjent for sine idéfremmende teknikker som setter hjul på kreativiteten. I 20 år har de holdt på med kreativitet, og Haug har på denne reisen oppdaget hvilken betydning rom og omgivelser faktisk har.

– Da vi starta bygde vi et idélaboratorium, med stegvise prosesser. Hvert rom var et steg. I ene enden startet man med en målsetning og ingen ideer. I andre enden skulle det komme ut konkrete ideer for målsetningen de satte i starten.

Han forteller at det ikke er noe i veien for at omgivelsene kan virke inspirerende på arbeidsoppgavene, men at det i seg selv skaper kreativitet er å dra det for langt.

– Folk slenger rundt seg at kule kontorer gjør deg kreativ, men vi fant fort ut at det ikke handler om rom og omgivelser. Det er folkene og prosessen som fører til ideene, og deretter kreves en forståelse av hvordan man setter disse ideene til live. Det ene er et visuelt bilde, det andre krever hardt arbeid, sier Haug.

Kreativitetshotellet

Haug tror at det kan virke befriende å tenke at det fysiske miljøet kan føre til kreativitet i seg selv.

– Det vi aller helst gjør i Norge er å reise på hotell, der alle får allværsjakke med bedriftens logo på og fire bonger i baren. «Nå skal vi være kreative». Men hva skjer med ideene? Ingenting. Slike ting kan kanskje inspirere, men det er bare en liten bit av det store puslespillet.

Det ene er et visuelt bilde, det andre krever hard jobbing

Det stammer i bunn og grunn fra en mangel på kompetanse, mener han.

– Folk har ikke kompetanse, og da tyr man til det tabloide. «Vi har bilspill på jobben og stå-lunsj hver fredag. Vi er skikkelig crazy». Det er ingen sammenheng mellom dette og kreativitet.

Stig og Steins huskeliste for å lykkes med å skape noe nytt:

«Alle disse tingene handler om alle andre ting enn interiør»

  • 100 % motiverte deltagere som har lyst til å delta
  • 90 minutter x 2 som minimumstid som alle deltagerne har satt av
  • 80 prosent av veggene skal egne seg til å henge papir på
  • 70 prosent av gulvet skal være uten møbler
  • 60 desibel støy skal ikke plage andre
  • 50 kvadratmeter som minsteareal for 10 deltagere/ 5 kvm per deltager
  • 40 tilgjengelige kreative teknikker og verktøy
  • 30 forskjellig typer frukt, godteri og leker til pausene
  • 20 minutters underholdende oppvarmingsøvelser
  • 10 deltagere som ideelt antall deltagere i en samlet gruppe
  • 5 ting et idélaboratorium bør ha; utsikt, direkte utgang, vinduer på to vegger, lydanlegg, høye og lave sittemøbler

Kilde: Stig Hjerkinn Haug, «Flukten fra idétørken»

Hard jobbing

Stig og Stein brukte omgivelsene aktivt i oppstarten. I dag har teknikkene endret seg litt.

– Vi driver med det samme, men lurer mye mer på hvor vi skal holde til. I mange tilfeller går jeg heller for en omvendt dramaturgi. I stedet for å gå inn i lekne omgivelser velger jeg ofte et litt kjedelig rom, slik ideene blir stimuli, forklarer Haug.

Han legger til at det er viktig å se an hvilke mennesker man har med. Noen elsker å jobbe alene, mens andre blir mest kreative i grupper. Andre liker best å jobbe to og to.

– Grupper på to er dessuten utrolig effektive, da det er det mest forpliktende gruppearbeidet som finnes, sier Haug.

Det handler ikke om omgivelsene – det handler egentlig om alt annet.

– Godt forberedte workshops, gode og gjennomtenkte kreativitetsteknikker og de riktige folkene slår alt. Har jeg dette kan du gi meg det mest stusselige rommet du finner.

Powered by Labrador CMS