Ledelse

Ingrid Sara Grimstad Amundsgård, leder for forretningsutvikling i Beerenberg, mener at den digitale utviklingen gjør at det er nødvendig å jobbe enda smartere.

Los gjennom oljepris­krisen

Det gjør vondt å måtte si opp 400 mennesker. Som konserndirektør for forretningsutvikling i oljeserviceselskapet Beerenberg, har Ingrid Sara Grimstad Amundsgård fått vise vei gjennom en vanskelig periode.

Publisert

Ingrid Sara Grimstad Amundsgård er noe så uvanlig som dagpendler mellom hjembyen Molde og arbeidsplassen i Bergen.

I juni i fjor begynte hun som ansvarlig for forretningsutvikling i oljeserviceselskapet Beerenberg i Bergen. Allerede før hun takket ja til jobben, var hun klar på at det å pendle ville bli en nødvendighet hvis hun ønsket seg større lederoppgaver.

Selv pendlingen opplever hun imidlertid ikke som noe spesielt. Slik hun ser det, er det bare en buss i luften.

– Det tar meg én time og 20 minutter fra jeg forlater kontoret til jeg er hjemme i Molde. Det er ikke verre enn mange andre som for eksempel pendler til Oslo, fastslår Amundsgård.

– Beerenberg er en fantastisk bedrift å jobbe i og verdt å pendle for.

Løfte frem kompetanse

Amundsgård kom til Beerenberg da oljebransjen var som mest truet. Det var ikke minst kritisk for leverandørindustrien. Som øverste for forretningsutvikling i Beerenberg ble det Amundsgårds fremste oppgave å utvikle kundegrunnlaget i tillegg til nye segment og markeder slik av selskapet har kunne fortsette den veksten som har vært en del av Beerenberg i sine 40 leveår.

– Krisen har vært en utfordring for oss som for alle andre, innrømmer Ingrid Sara Grimstad Amundsgård.

– Vi har måttet jobbe enda mer med vår kompetanse, både faglig og på ledernivå. Ikke minst har vi økt fokuset på produktivitet, innovasjon og prosessutvikling.

Hun understreker at for Beerenberg har selskapets kompetanse vært ekstremt viktig.

– Innen oljebransjen er det et sterkt hierarki der oljeselskapene er på toppen. Isolasjon, stillas og overflatebehandling, som vi driver med, ligger lenger ned. Vi har høyt utdannende ingeniører og fagfolk som jobber tett sammen med kunden. De har bidratt til at vi har kunnet møte krisen med økt effektivisering og lavere kostnader.

Amundsgård understreker at for et selskap som Beerenberg er det viktig å løfte frem det en besitter av egen kompetanse. Jobber du med stillas er det byggtekniske forhold du må forstå, og for overflatebehandling er kjemi en avgjørende kunnskap. Dette er veldig profesjonalisert arbeid poengterer hun.

Det er ­grusomt å si opp folk. Vi i ledelsen sitter ikke på andre siden av ­jorden. Vi kjenner de som må gå

En tøff periode

Foto VEIVISER: Det gjør vondt å måtte si opp 400 mennesker. Som konserndirektør for forretningsutvikling i oljeserviceselskapet Beerenberg, har Ingrid Sara Grimstad Amundsgård fått vise vei gjennom en vanskelig periode. (Foto: Otto von Münchow).

– Vi har også spesialisert oss på tilkomst og har for eksempel egne klatrere for oppdrag på plattformer. Klatring, kaldkutting og andre spesialiserte områder er viktige tjenester for kunden da det muliggjør arbeid på varmt område uten å stenge ned.

Folk flest er nok ikke klar over at på en plattform jobber 25–30 prosent av arbeidsstyrken med ISO fag. Det er derfor viktig at Beerenberg planlegger og gjennomfører så effektivt som mulig.

Gjennom flere år har Beerenberg jobbet mot bruk av LEAN som et arbeidsverktøy. Det er en del av selskapets DNA. Det har vært et konstant fokus på kostnader og effektivisering.

Men alt er ikke rosenrødt. I fjor sommer mistet Beerenberg en kontrakt på Ekofisk og dermed jobb til 400 ansatte.

– Det var veldig tøft sier, bemerker Ingrid Sara Grimstad Amundsgård til Ukeavisen Ledelse.

– Det er ekstra tøft fordi menneskene er alt i vår organisasjon. Vi er folkene våre. Vi i ledelsen sitter ikke på andre siden av jorden. Vi kjenner de som må gå.

I dag er det 1344 ansatte i Beerenberg, som har hovedkontor i Bergen.

Konstant utvikling

Oljebransjen har ikke bare måttet håndtere fallende oljepriser, men har også vært under press – og er det fortsatt – fra den nye, digitale virkeligheten. Alle bransjer snakker i dag om digital disruption, og det gjelder i høyeste grad oljeindustrien.

– For oss betyr det at vi må jobbe enda smartere. Vi må se hvordan vi kan ta i bruk digitalisering slik at det kommer kundene til gode.

Et eksempel er sammenføyninger av rør. Amundsgård forklarer at tidligere måtte en ut og ta fotografier av sammenføyningene, nå skannes dette digitalt som en del av vedlikeholdet.

– Utviklingen går utrolig fort. Vi må være med på denne utviklingen. Ikke bare det, vi vil fortsette å sitte i førersete, konstaterer hun.

Til tross for at Beerenberg er 40 år i år, har en valgt å tone ned jubileet og heller har fokus på teknologiutvikling. Det er en måte å vise kundene selskapet fokus ifølge Amundsgård.

– Digitaliseringen har medført at vi må jobbe enda tettere sammen. Ting skjer nå på en helt annen og kjappere måte, og det er ikke mulig å gjøre alt alene.

Som en del av kompetansehevingen, har Beerenberg utviklet et managementprogram. Og selskapet har tatt inn og tar inn mange ufaglærte som får en sjanse til å ta en utdannelse. Amundsgård forteller at etter fem år får de flinkeste mulighet til å ta fagbrev i jobben. I de siste 5 årene har 341 medarbeidere tatt imot dette tilbudet.

Lagspiller

I sitt lederskap legger Ingrid Sara Grimstad Amundsgård vekt på åpenhet, ærlighet og transparens. Og så er hun en teambuilder og er klar på at kompetanse best utnyttes gjennom samarbeid.

– Jeg er bare lur alene. Jeg er alltid lurere sammen med andre, sier hun og legger til at hun er klar over at hun ikke kan alt. Hun vil ha et miljø rundt seg som får slippe til.

– Jeg er god i å se helhet og jeg er uredd.

Det siste kommer av 25 års læring konstaterer Amundsgård. Hun er vant til å tenke produksjon, enten det er stålverk eller isolasjon. Hennes respekt for både industri og produksjon skinner klart igjennom, og har uten tvil sammenheng med at hun er vant til å trekke i kjeledress på anlegg, enten det er i Norge eller Singapore.

For henne handler det også om å få større kunnskap om bedriften og produktene. Og ikke minst blir en kjent med andre i selskapet på en annen måte bemerker Amundsgård.

– Jeg opplever at det gir respekt i organisasjonen når jeg har vært ute med gutta. Det er med til å lette kommunikasjonen internt og gir meg personlig en større forståelse for mulighetene videre.

Amundsgård vender tilbake til nedbemanningsprosesser. Det skaper bedre tillitt for prosessen når en allerede er kjent med medarbeiderne. Hun understreker at når en skal si opp ansatte, er det ekstremt viktig å håndtere det på en profesjonell måte. En må jobbe tett med arbeidstakerorganisasjonene – det er to parter som sammen må løse oppgaven.

– Det er grusomt å si opp folk. Vi i ledelsen sitter ikke på andre siden av jorden. Vi kjenner de som må gå.

Jeg er alltid lurere sammen med andre

Årets europeiske bedrift

I år ble Beerenberg kåret til den prestisjefulle, europeiske prisen The Business of the Year Award i kategorien for selskaper som omsetter for mer enn 150 millioner euro i året. Til Ukeavisen Ledelse sier Amundsgård at prisen er en stor anerkjennelse for Beerenberg.

– Juryen ser på økonomiske resultater, men den ser også på etikk og langsiktige relasjoner, noe som for oss kanskje er det viktigste. Vi utvikler oss sammen gjennom langsiktige relasjoner erkjenner Amundsgård.

Det var Amundsgård som tok imot The Business of the Year Award, og for henne var det utrolig både å bli nominert og ta imot prisen. Prisen gjør at en er blitt bedre kjent med bedriften, og ikke minst opplever hun at ansatte er kjempestolt. Det var det mest gledelige av alt understreker hun.

– Samtidig må vi ikke glemme hva vi er. Det er kjekt å vinne priser, men for oss er kundene enda viktigere. Det er kundene vi lever av, konkluderer Ingrid Sara Grimstad Amundsgård i Beerenberg.

Blir klokere i lag

Det å pendle krever ekstra tilpassing av både familien og henne selv erkjenner Amundsgård. Med tre barn må hverdagen planlegges, og de må vite hva som skjer forklarer hun. Hun forteller at hun på et tidspunkt laget en kalender der alt som skjer hver dag, ble ført opp, alt fra når hun lander til hva som er til middag.

– I fjor høst da barna begynte på skolen igjen, var jeg opptatt at det var ekstra viktig å bruke kalenderen. Men da jeg i en eller annen sammenheng nevnte dette med kalenderen, da spurte de alle tre; hvilken kalender?

Det var hennes forsøk på å organisere hjemme slår hun ironisk fast og ler hjertelig. Ikke desto mindre krever det godt samspill for å få det hele til å gå i hop erkjenner Amundsgård, både hjemme og i organisasjonen.

– Det er klart at det blir lange dager. Men alternativet er verre. Jeg liker å jobbe, og jeg liker å bruke meg selv. Det å bli klokere sammen med andre er viktig for meg.

Noen ganger blir det likevel vanskelig å få alt til å passe. Som sist sommer da minstejenten hadde avslutning på skolen. Hun var ferdig i sjuende klasse, og det var en stor begivenhet. Men den begivenheten mistet Amundsgård. Hun var på Stordkonferansen og holdt innlegg.

– Grunnen til at jeg pendler hver dag, er at det tross alt er bedre med tre timer hjemme hver dag enn ingenting, slår Ingrid Sara Grimstad Amundsgård fast.

Det går nå da barna er blitt større og ikke minst fordi hun har en fantastisk mann – ifølge henne selv. Han skal være både utrolig klok og veldig snill. Mannen driver eget firma og rett som det er, møtre de hverandre på flyet. Er han her i dag, tro?

Ingrid Sara Grimstad Amundsgård (51)

Stilling: Konserndirektør for forretningsutvikling i Beerenberg

Familie: Gift. Tre barn; Herman (19), Edvard (16) og Marta (12)

Bosted: Molde

Utdanning: Master i internasjonal markedsføring og finans ved ESADE i Barcelona og master i ledelse ved Handelshøyskolen BI.

Karrieglimt: KAM Scandinavian Express, Stockholm, Regionansvarlig Cepsa (spansk oljeselskap), Avdelingsdirektør VingCard, Segmentdirektør Glamox, egen konsultentvirksomhet med fokus på internasjonal forretningsutvikling og styreverv, CEO Stiftelsen Navias, Kommunikasjonsjef Nyhamna Expansion Prosjektet, AS Norske Shell, konserndirektør Beerengerg Corp.

Fritid: Løping, lesing, reising, toppturer både på ben, ski og sykkel (når du bor i Molde, i Norges Chamonix, må du bare). Setter stor pris på å være sammen med venner for å spise, drikke og le godt.

Powered by Labrador CMS