Ledelse

Merkevaren Adidas har lansert en sko som av resirkulert plast fra havet.

Merkevarer må appellere til både hjerte og sinn

Bedriftsledere kan ikke lenger stole på intuisjon, mener business-eksperter fra Handelshøyskolen BI.

Publisert Sist oppdatert

Under Responsibility Works konferansen i Oslo i desember tok flere av foredragsholderne til ordet for at det vil skje et maktskifte der unge forbrukere nå i større grad vil presse næringslivet til å ta større sosialt ansvar.

Les også: Holdninger om bærekraft blir til handling i 2017

I en video publisert på BI Business Review forteller fire eksperter om hva de mener vil bli de globale trendene innen økonomi, markedsføring, strategi, ledelse g teknologi i det kommende året.

– Fremtiden for markedsføring? Du holder den i hånden allerede! Atferdsdata fra smarttelefonen vil gjøre det mulig med personlig interaksjon mellom merkevare og mennesker, sier professor og Dean Executive Ragnhild Silkoset.

Forbrukere vil i større grad spørre: «Er dette helt bra for meg, og er det bra for samfunnet?»

Merkevarer som appellerer til både hjertene og sinnene til forbrukere vil vinne fremtiden, mener hun.

Innovasjon og digitale eksperiment

Førsteamanuensis Espen Andersen forklarer at den globale konkurransen ikke lenger handler om å bare gjøre ting billigere, men mer om å ha de beste medarbeiderne til innovasjon, det beste grunnlaget for digitale eksperimenter, og de beste analytiske modeller for å forstå hva som skjer.

– Bedriftsledere kan ikke lenger stole på intuisjon, men er nødt til å bygge strategi og forretningsmodeller basert på en dyp forståelse av sine systemer, deres digitale fotavtrykk, og hvordan kunden gjøre bruk av sine produkter og tjenester i en stadig mer sammenkoblet verden, sier Andersen.

Professor Jan Ketil Arnulf tror at globale lederegenskaper vil bli satt på prøve og at dette vil føre med seg tunge utfordringer.

– Brexit og det amerikanske presidentvalget vil medføre økt usikkerhet i de globale markedene, og muligens proteksjonisme, så din evne til å gjøre globalt lederskap vil være viktigere enn noensinne, sier han.

I de siste tiårene har Kina samlet en enorm mengde økonomisk, fysisk og viktigst, menneskelig kapital.

– Til tross for noen av de nåværende problemene, tror jeg ikke det vil rokke Kinas økonomiske vekst og velstand, sier professor Wang Xiaozu

Powered by Labrador CMS