Ledelse

Norges Handelshøyskole

NHH satser på digitalisering

– Det er snakk om dannelse av nye aktører som kan være med å påvirke samfunnsutviklingen innen digitaliseringen. Da trenger vi bevisste ungdommer, sier NHH-professor.

Publisert Sist oppdatert

Samspillet mellom teknologi, økonomi og ledelse er i rask endring med teknologiske nyvinninger og digitalisering. Hos Norges Handelshøyskole har de nå tatt grep, og begynt å satse på fag som tar for seg nettopp dette samspillet.

– Uansett om du skal jobbe i en privat bedrift eller i offentlig virksomhet, bør du ha denne forståelsen. De tradisjonelle jobbene forsvinner. Roboter og algoritmer overtar. Hvis du ikke forbereder deg på endringene, eller skjønner hva som skjer, kan du fort bli utdatert på arbeidsmarkedet, slår 24-åringen fast, sier Michael Stornes, masterstudent på Norges Handelshøyskole til nhh.no.

Stornes har som en del av mastergraden sin blant annet tatt kurset «Digitalisering», som hadde oppstart vår 2017.

– Alle burde ta digitaliseringskurset. Det har gitt meg en ny måte å tenke på. Jeg har tilegnet meg forståelse for hvordan endringer skjer. Bare tenk på de «disruptive» forretningsmodellene som Google, Airbnb og Uber baserer seg på. Slike forretningsmodeller snur opp ned på hele bransjer. Store teknologibedrifter satser hardt på å «disrupte» seg selv og utvikle ny teknologi for å komme utviklingen i forkjøpet. Her spiller økonomene en viktig rolle, sier han.

NHH på banen

Foto NHH-professor Jon Iden er ansvarlig for digitaliseringskurset, og sier at det har vært stor entusiasme blant studentene (Foto: NHH).

– Responsen på kurset har vært fantastisk. Vi måtte faktisk utvide adgangsbegrensningen med ti plasser. Vi har fått gode tilbakemeldinger fra studentene, og de har vært engasjerte og involverte underveis. Det er tydeligvis et tema som fenger, sier NHH-professor Jon Iden til Dagens Perspektiv.

Iden er kursansvarlig for nettopp kurset «Digitalisering», og forteller at det lenge har vært en diskusjon rundt teknologi og digitalisering ved NHH. De hadde et godt tilbud fram til rundt 2011, men det ble gradvis bygget ned. Nå er det imidlertid klart at dette er kompetanse som etterspørres i arbeidslivet, og da bygger de opp igjen.

– Har det tatt for lang tid å komme på banen?

– Egentlig ikke. Vi hadde et godt tilbud fram til 2011, for eksempel i programmering. Men studentene sluttet ikke opp om det. Men etter at studentene møtte på styremøtene og sa at de ønsket seg kurs i teknologi og digitalisering svarte mi umiddelbart, og startet opp kurs allerede nå i vår.

Nye samfunnsaktører

Iden sier at kurset har innslag både av det teoretiske og det praktiske. Målet er skape forståelse for hva digitalisering innebærer, slik studentene skal kunne involvere seg i diskusjoner rundt dette i arbeidslivet, samtidig som å lære studentene konkrete digialiseringsverktøy.

– Kurset er veldig anvendbart. Vi har blant annet hatt workshops i «robot process automation-programmering», og en del av studentgruppene har også valgt å gjøre oppgaver der de lagde roboter for å automatisere deler eller hele prosesser, sier han.

Vi må løfte fram digitalisering i de fagene som ikke omhandler digitalisering eksplisitt

– Kurset gir en blanding av konkrete ferdigheter som kan brukes og forståelse for muligheter og konsekvenser av digitalisering. Videre vil vi bevisstgjøre studentene rundt individuelle utfordringer som personvern, sikkerhet, og den nye Personopplysningsloven. Det er snakk om dannelse av nye aktører som kan være med å påvirke samfunnsutviklingen innen digitaliseringen. Da trenger vi bevisste ungdommer, legger han til.

– Må integrere digitalisering overalt

Iden mener at det er god kompetanse om teknologi og digitalisering på Norges Handelshøyskole, men at det kanskje ikke er mange nok ressurspersoner i forhold til det tilbudet de ønsker å tilby.

– Vi må nok ut og hente samarbeidspartnere. Interessen studentene viser krever nok at vi må ut og hente samarbeidspartnere, og det holder vi på med nå. Vi har blant annet samtaler med andre utdanningsinstitusjoner i Bergen.

Iden presiserer at det er vanskelig å vite akkurat hva framtiden bringer og hvilket tilbud som kommer til å trengs.

– Digitalisering er helt essensielt innenfor fag som kundeforståelse, tjenesteutvikling, prosessledelse og forretningsmodeller. Men framover blir det også helt sentralt å løfte fram digitalisering i de fagene som ikke handler om digitalisering eksplisitt. Vi må integrere digitalisering over hele fjølen, avslutter han.

Lederbibliotek

Har du spørsmål om ledelse?

I vårt lederbibliotek finner du ekspertrådene, fagartiklene og verktøyene som hjelper deg som leder.

Gå til Lederbiblioteket.


Powered by Labrador CMS