Ledelse

– Spredt ledelse er den beste ledelse

Delegering av oppgaver er en monolog. Spredt ledelse er kommunikasjon, mener to danske eksperter.

Publisert Sist oppdatert

I en organisasjon er det mange krefter i sving samtidig. Prosesser, samarbeid, rapportering. Prosjekter med forskjellig eierskap rundt omkring i organisasjonen. Lederen skal ta mange strategiske beslutninger som treffer alle disse byggesteinene. Det krever innsikt, og den beste måten å få det på er ifølge Mai-Britt Herløv Petersen og Susanne Ploug Sørensen ved å utøve distribuert ledelse.

Pedersen er sjefskonsulent i det danske Senter for Offentlig Kompetanseutvikling, og Sørensen er psykolog og eier av konsulentfirmaet Grounded Organizational Development. De skriver til lederweb.dk at distribuert ledelse er det som kan balansere de ansattes vektskål mellom aktiv oppfølging og kompetanseheving på den ene siden, og frihet og selvstyring på den andre.

Dette i kontrast til delegerende ledelse, som de mener ikke gir lederen den nødvendige oversikten.

Formell og uformell ledelse

Pedersen og Sørensen karakteriserer delegerende ledelse som en formell type ledelse. Oppgaver blir delt ut, og ansvarsområder avklart.

Distribuert ledelse inneholder også den uformelle delen av ledelsesaspektet, hos de uformelle lederne. Det kan være møteholdere, koordinatorer, tillitsvalgte – personer som har oppgaver som er eller minner om ledelse, men som ikke har personalansvar.

Formell og uformell ledelse går hånd i hånd. En formell leder som benytter seg av alle disse uformelle lederrollene utover i organisasjonen, både for å nå ut til ansatte, og for å hente inn informasjon, har mestret distribuert ledelse, forklarer Pedersen og Sørensen.

Ansvarliggjøring av organisasjonen

Hovedkritikken mot distribuert ledelse er at makt og ansvar ofte blir utydelig, men det er Pedersen og Sørensen uenige i. De eksemplifiserer hvordan en prosess kan se ut.

En leder starter kommunikasjonen, og avklarer med avdelingslederen om hen forstår oppgaven. Forståelsen er sentral. Når oppgaven er løst gir avdelingsleder feedback til lederen, slik hen får innsikt i hva som foregår ute i organisasjonen.

Følger man dette systemet blir ansvarsfordelingen tydelig utover i organisasjonen, samtidig som lederen holder fast ved det overordnede roret og innsikten. Når distribuert ledelse blir innarbeidet vil det skje en ansvarliggjøring av organisasjonen, der både lederen og avdelingsledere føler et ansvar for oppgaven, forklarer Pedersen og Sørensen.

Delegerende og distribuert

Delegerende ledelse: En leder gir fra seg noe av ledelsen til kompetente medarbeidere. De løser oppgaver som lederen ikke vil løse selv. Dette minner om enveiskommunikasjon.

Distribuert ledelse: En kombinasjon av formell og uformell ledelse, som finnes på alle nivåer i organisasjonen. Ledelse skjer overalt i organisasjonen, og handler om interaksjonen mellom mennesker i stedet for kommunikasjon fra bare én toppleder. Dette ligner mer på toveiskommunikasjon.

Kilde: Mai-Britt Herløv Petersen og Susanne Ploug Sørensen.

Powered by Labrador CMS