Nyheter

Jobbtoalett personlige frisoner

En ny Global SCA-studie viser at toalettrommet på jobben brukes som personlige frisoner.

Publisert Sist oppdatert

Studien gir ny viten om holdninger til offentlig og jobbrelatert hygiene i ulike land. SCA og merkevaren Tork er globale leverandører av hygieneløsninger til bl.a .offentlige toalettrom. I forbin­delse med at SCA deltar i Volvo Ocean Race, har selskapet tatt initiativ til en global studie av offentlig og jobbrelatert hygiene i 13 forskjellige land, herunder alle landene hvor de enkelte etappene avsluttes. Resultatene viser at arbeidsplassens toalettrom ofte brukes som personlige frisoner, hvor de ansatte får utløp for frustrasjon, fører private samtaler eller til og med trener!

Eneste tilgjengelige frisone

Offentlige toalettrom er et viktig område innenfor offentlig hygiene, og da særlig toalettrom på jobben, hvor de fleste tilbringer mesteparten av tiden de ikke er hjemme. Den nye studien viser at toalett­rommene på arbeidsplassen slett ikke er områder som kun tilfredsstiller de mest selvsagte funksjonene. I mange tilfeller, spesielt der man jobber i landskap, er ofte toalettrommet den eneste tilgjengelige frisonen, og har derfor en viktig sosial funksjon for de ansatte.

- En av konklusjonene vi kan trekke er at toalettromstandarden har stor betydning for hvor vel de ansatte føler seg på jobben, men også at hyppigheten på toalettrombesøkene skyldes andre ting enn det selvsagte. Som global leverandør av hygiene løsninger ser vi på dette som avgjørende for å forstå brukerne og deres sammensatte behov, sier Line Pedersen, Produkt & Markedssjef Tork.

Ifølge studien brukes toalettrommene på jobben ofte til å ta pauser, så man kan være for seg selv et øyeblikk (15 %) eller få utløp for frustrasjon (11 %). 1 av 10 respondenter hadde dessuten hatt private samtaler på tomannshånd, og 3 % hadde tatt en lur eller trent på toalettrommet.

- For arbeidsgivere og dets rengjøringsbyrå er det viktig å forstå at toalettrom fra tid til annen brukes som private frisoner som øker betydningen av å administrere og opprettholde hygienestandarden, sier Line Pedersen.

Rom for forbedringer

Selv om mange ansatte er fornøyd med toalettrommene på jobben, er det fortsatt rom for forbedring. Ifølge studien skulle halvparten av respondentene ønske at arbeidsgiver la mer vekt på kvaliteten av toalettrommene der de jobber. 1 av 5 er ikke fornøyd med toalettrommene, og 1 av 3 ansatte synes det ikke er mange nok toalettrom der de jobber.

Tork har i mange år arbeidet for å øke offentlig hygienestandard, med kontinuerlige oppgraderinger av alt som utgjør en toalettromopplevelse. Nye produkter utvikles fra to synsvinkler; vi vil forbedre slutt­brukerens opplevelse, og vi vil gjøre det enklere for renholderne å holde toalettrommene rene og tiltalende. På ISSA Interclean 2014 viste Tork en ny tjeneste, Tork EasyCubeTM, med dispensere og beholdere med integrerte sensorer som gir renholderne sanntidsdata om påfyllings­nivåene. Andre eksempler omfatter integrerte anti-luktsystemer i toalettene og bremsemekanismer i dispenserne for å hindre at papiret lander på gulvet. I tillegg har alle produkter fra Tork en hygienisk design med former og materialer som er valgt spesielt med tanke på at de skal være lette å rengjøre og fylle på.

- Det er en del faktorer vi ikke kan påvirke, som tilgjengeligheten og antall toalettrom i de aktuelle lokalene. Men vi kan alltid hjelpe kundene våre, enten det er snakk om en restaurant, et kontorbygg eller en offentlig skole, med å gjøre det meste ut av eksisterende lokaler, avslutter Line Pedersen.

(Pressemelding.)

Powered by Labrador CMS