Nyskaping

Dersom hver eneste bilprodusent i verden skulle levere 25 prosent elektriske biler innen 2025, mener Volkswagen at globale produsenter vil kreve en forsyning på mer enn 1,5 terawatt-timer. Det tilsvarer mer enn 40 av Teslas gigantfabrikker.

Bilindustrien trenger 40 gigantfabrikker

Volkswagen Group etterlyser flere batterifabrikker og spår massiv mangel på litiumionbatteri innen 2025.

Publisert Sist oppdatert

Ekstrem stor mangel på litiumionbatteri kan ha en svært negativ effekt på den globale bilindustrien det kommende tiåret dersom ikke verden får på plass 40 gigantfabrikker, på størrelse med Tesla sine fabrikker, innen 2025. Det er et estimat Volkswagen Group har gjort.

Leder for forskning g utvikling hos bilgiganten, Ulrich Eichhorn, justerte opp prognosene som ble laget for bare 13 måneder siden for selskapets fremtidige batteribehov. Han har basert prognosene sine på at en av fire biler som selskapet produserer vil være elektriske innen 2025.

– Vi trenger mer enn 200 gigawatt-timer, sa Eichhorn til Autonews i juni.

Enormt behov

I juni 2016 estimerte konsernsjef Matthias Mueller at Volkswagen ville møte et enormt innkjøpsvolum innen 2025 og at det er behov for kildeceller med en samlet kapsitet til å levere 150 gigawatt-timer med elektrisitet.

Dette ville være nok til å drive en 60 watt pære i 2,5 milliarder timer, eller mer enn 285.000 år.

Dersom hver eneste bilprodusent i verden skulle levere 25 prosent elektriske biler innen 2025, mener Volkswagen at globale produsenter vil kreve en forsyning på mer enn 1,5 terawatt-timer. Det tilsvarer mer enn 40 av Teslas gigantfabrikker, hver med en kapasitet til å produsere 35 GWh litiumionceller.

– Dette er våre estimater basert på at andre bilprodusenter har et lignende mål som oss, sier forsker Linda Brinkhaus i Volkswagen Group.

Sikrere

Av denne grunn vurderer nå den tyske leverandøren Robert Bosch å produsere nettopp slike batteriseller. Hvis dette er tilfelle, kan han ta i bruk en solid teknologi der man ikke har behov for elektrolysevæske for å transportere ioner frem og tilbake når man lader og tømmer energi.

En av fordelene med dette er større sikkerhet dersom et krasj skulle kompromittere den strukturelle integriteten til cellen.

– Vi er midt i utviklingsarbeidet. Det betyr at vi får inn nye resultater hver uke, sa Rolf Bulander, leder av Bosch Mobility Solutions til Automotive forrige uke. Det vil trolig bli gjort en beslutning ved årsskiftet.

En annen løsning for å fylle gapet av batterimangel kan være neste generasjons batteriteknologi. Jo større energidensiteten til cellen er, jo færre fabrikker er nødvendig for å produsere samme kapasitet.

15 år

Volkswagens ingeniører ser nå på muligheten for å lage energirike batterikilder ved bruk av litiumsulfat og mer avansert litiumluftkemi, som er sikker og holdbar for bruk i bil. En tommelfingerregel er at livssyklusen til en celle skal vare i ti år.

Eichhorn sier imidlertid at det kan ta så mye som 15 år før denne teknologien er kommersielt tilgjengelig. Volkswagen har forsket på elektriske biler i 50 år og understreker at tiden for elbiler har kommet, uavhengig av den relativt lave mengden av celleforsyning.

Powered by Labrador CMS