Samfunnsansvar
Elbil-vekst gir mindre behov for biodrivstoff
Beregninger viser at Norge trenger 400 millioner liter biodrivstoff i 2030. For ett år siden var anslaget fire ganger så høyt, men så eksploderte elbilsalget.
Ved månedsskiftet var det 105.000 registrerte elbiler i Norge. For bare tre år siden trodde myndighetene vi måtte vente til 2030 før det var så mange elbiler på veiene, skriver Aftenposten og Schibsteds regionaviser.
I fjor mente transportetatene at behovet for biodrivstoff ville være 1,7 milliarder liter i 2030, mens klima- og miljøminister Vidar Helgesen (H) sier nye beregninger nå viser et behov på 400 millioner liter. Det er betydelig mindre enn det målet politikerne i budsjettforliket i fjor vedtok for 2020. Det foreligger store investeringsplaner for produksjon av biodrivstoff i Norge, men elbilenes inntog gjør altså at behovet ser ut til å være mindre om tretten år enn om tre år.
– Jeg tror det er realistisk at vi ikke selger fossilbiler etter 2025. Allerede i januar og februar ser vi at nesten halvparten av nybilsalget er el og hybrid. Det tyder på at vi kommer til å se en utvikling vi kanskje ikke er forberedt på, sier Helgesen.
Han synes de nye beregningene fra Miljødirektoratet er «veldig interessante», men sier det også er en risiko for at de kan bremse opptrappingsplanen for biodrivstoff.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen