Samfunnsansvar

Grosrota samlet millioner av mennesker ved hjelp av mobilisering på sosiale medier til å delta på Women's March 21. januar 2017 for å demonstere for blant annet likestilling, helsereform og miljøet.

Slik kan frivilligheten styrkes gjennom digitalisering

Digitaliseringen gir frivilligheten helt nye muligheter. Tenk bare på den enorme rekkevidden frivillige nettverk har i allerede i dag. I 2020 vil det finnes rundt 75 milliarder digitale enheter å kommunisere med.

Publisert Sist oppdatert

Den fjerde industrielle revolusjon vil uten tvil være det mest banebrytende og transformative skiftet i historien, og det skjer i et hurtig tempo.

Eksperter fra hele verden diskuterer nå hvilken effekt teknologier som kunstig intelligens, 3D-printing, robotikk og bioteknologi vil ha på de fleste industrier – fra detaljhandel og underholdning til helsetjenester.

En av de største områdene som vil forandres er sosialsektoren, skriver Rob Acker, direktør for Salesforce på World Economic Forum.

«Frivillige organisasjoner og utdanningsinstitusjoner har en enorm mulighet til å utnytte ny teknologi for å øke sin innflytelse og oppnå målene sine,» skriver han.

Acker tror at den fjerde industrielle revolusjon vil åpne nye dører for at sosial- og frivillighetssektoren kan endres til det bedre.

Her er fem nøkkelområder der frivilligheten og utdanningsinstitusjonene dra nytte av.

Et uendelig nettverk

Foto Rob Acker, direktør for Salesforce. (Foto: LinkedIn)

Den digitale tidsalder har gjort det mulig for nesten alle å komme i kontakt flere mennesker fra hele verden.

For første gang i historien har mennesker bosatt på avsides steder tilgang til andre folk, ressurser og bistand gjennom digitale verktøy.

«Det er store muligheter for frivillige- og utdanningsorganisasjoner til å nå ut til flere mennesker enn noen gang før.»

I dag kan disse organisasjonene snakke med investorer, studenter og frivillige i sanntid fra hvor som helst i verden.

Studentrådgivere kan for eksempel sende ut en melding eller varsel i det øyeblikket de ser at en student henger etter.

Organisasjoner kan øyeblikkelig nå ut til investorer og frivillige dersom noe haster.

«Det kan utgjøre en forskjell mellom liv og død,» skriver Acker.

Hjelpe i enda større skala

I dag har det ikke noe å si om organisasjonen din har 10 eller 10.000 medlemmer. Mengden mennesker som kan nås er uendelig.

Historisk sett har mangel på ressurser og investorer holdt frivillig sektor tilbake, men med dagens teknologi kan selv den minste organisasjon utgjøre en stor forskjell.

En frivillig organisasjon som jobber med flyktningkrisen kan for eksempel forutsi hvilke områder som vil bli spesielt belastet av mennesker på flukt

Befolkninger som det før har vært umulig å få kontakt med, kan nå nås ved et enkelt tastetrykk uten at kostandene øker drastisk.

Individer med en lidenskap for å hjelpe, men som før har følt seg hjelpeløs, kan i dag starte internasjonale bevegelser ved hjelp av minimale ressurser.

Større engasjement

Organisasjoner har også fått muligheten til å organisere og forstå samfunn mye bedre enn tydeligere, noe som igjen resulterer i et dypere engasjement.

«En frivillig organisasjon kan for eksempel organisere en spesiell samfunnsgruppe ut i fra region, en spesiell sak, engasjementnivå og mer. Engasjementet og kommunikasjonen med disse gruppene blir mye mer personlig,» skriver Acker.

Les også: Alle partiene vil innføre full momskompensasjon

En nylig rapport om frivillighet av Salesforce viser at 65 prosent av donasjonsgiverne ville gi mer penger om de følte at organisasjonen kjente til deres personlige preferanser. 75 prosent av frivillige ville dedikere mer av tiden sin dersom organisasjonen viste dette.

«Organisasjoner vil oppleve en økning i antall donasjoner når de engasjerer på et dypere nivå, noe som vil ha en direkte påvirkning for deres mål».

Les også: Vi donerer stadig mer spontant

Utdanningsinstitusjoner kan lage pensum og kurs basert på spesifikke læringsstiler og preferanser for å engasjere elever og studenter på et dypere nivå og forbedre læringsopplevelsen.

Lettere å se mønster

I 2020 er det forventet at 75 milliarder digitale enheter som en kan kommunisere med. Dette vil generere billioner av interaksjoner mellom mennesker.

Teknologiske fremskritt innen kunstig intelligens and algoritmer hjelper til med å forstå og tolke den massive mengden av tilgjengelig data, noe som gir verdifull innsikt til organisasjonene.

I sosialsektoren kan kunstig intelligens gjøre det lettere å se mønster og spå det fremtidige utfallet for en spesiell gruppe eller sak.

Det er opp til frivillighets- og utdanningssektoren å utnytte disse mulighetene

«Utdanningsinstitusjoner kan se mønster i en elevs læringskurve. På denne måten kan lærere og rådgivere gripe inn om en elev står i fare for å droppe ut eller stryke på en eksamen for det faktisk skjer.»

En frivillig organisasjon som jobber med flyktningkrisen kan for eksempel forutsi hvilke områder som vil bli spesielt belastet av mennesker på flukt. Med denne informasjonen kan de på forhånd sende den nødvendige bistanden og forsyningene før det er for sent.

Måle innvirkning

I dag sier 90 prosent av donasjonsgivere at det er viktig for dem å forstå hvilken innvirkning pengene deres har på organisasjonen. Likevel oppgir halvparten av dem at de ikke vet hvordan pengene deres blir brukt.

I fremtiden vil ikke en frivillig organisasjons suksess bli målt av pengesummen de samler inn, men virkningen på samfunnet eller saken de tjener.

Historisk sett har det vært vanskelig å måle innvirkning, men takket være utviklingen innen data og analyser, kan frivillige organisasjoner nå få et klarere bilde av tjenestene de utfører.

Dette vil være avgjørende for å opprettholde og tiltrekke seg nye investorer, frivillige og donasjonsgivere – grunnmuren i selve organisasjon.

«Det er opp til frivillighets- og utdanningssektoren å utnytte disse mulighetene», avslutter Acker.

Powered by Labrador CMS