Samfunnsansvar

På grunn av innovativ produktutvikling på emballasje som følge av miljøfokus sparer Vinmonopolet også omlag 400.000 kr i transportkostnader årlig.

Vinmonopolet sparte 1 million kroner på klimatiltak

Norske bedrifter beviser at det lønner seg økonomisk å ta miljøansvar.

Publisert Sist oppdatert

Miljøfyrtårn mener det er for lite fokus på at det å ta miljø- og klimaansvar faktisk også lønner seg på bunnlinja.

– Her er det mange myter som bør brytes ned, sier daglig leder i miljøorganisasjonen Ann-Kristin Ytreberg.

Hun viser til Vinmonopolet som har spart inn nesten 1 million kroner de siste tre årene på reduserte avgifter i forbindelse med avfallshåndtering alene.

Vinmonopolet har sertifisert alle sine omlag 310 avdelinger i Norge. Totalt har over 5100 norske virksomheter sertifisert seg som Miljøfyrtårn, og jobber nå kontinuerlig med å forbedre sine miljøprestasjoner.

Forbedret miljøprestasjon

Foto Daglig leder i Miljøfyrtårn Ann-Kristin Ytreberg. (Foto: Miljøfyrtårn)

– Dette ene grepet utgjør mye mer besparelser enn Vinmonopolet har brukt på kostnader rundt miljøarbeidet og sertifiseringene forbundet med det. I tillegg har de hatt store besparelser på energibruk, sier Ytreberg.

Vinmonopolets totale energiforbruk har gått ned på tross av flere nye avdelinger. På grunn av innovativ produktutvikling på emballasje som følge av miljøfokus sparer de også omlag 400.000 kr i transportkostnader årlig.

– Eksemplet med Vinmonopolet er sammenfallende med det de aller fleste Miljøfyrtårnsertifiserte virksomheter opplever, sier Ytreberg og viser til statistikken:

  • Over 90 % av de private virksomhetene opplever forbedrede miljøprestasjoner
  • 70% oppgir at de har forbedret omdømme
  • 70% av private virksomheter opplever reduserte kostnader i forbindelse med

Kilde: Kundeundersøkelse høsten 2016.

Tog fremfor trailer

Flere norske bedrifter har også høstet godene av å implementere enkle miljøgrep i sin daglige virksomhet. Frukt- og grønsaksleverandør Bama er én av dem.

Bama Logistikk har sin største miljøpåvirkning gjennom sitt omfattende transportsystem som distribuerer fersk frukt og grønt over hele landet.

En mengde varer fraktes nå på bane i stedet for vei. I tillegg har selskapet investert i en utslippseffektiv bilpark.

Vi mener det er viktig å ha et langsiktig perspektiv i blant annet miljøarbeid for å kunne bidra til en «low carbon future»

– De nye lastebilene senker drivstofforbruket betydelig, og dette gir en klar gevinst på bunnlinja, sier Jorunn Landsverk i Bama Logistikk.

Best Western Hotel Norge i Kristiansand sier at investeringene i miljø viser seg på bunnlinja, og at det er lønnsomt å være miljøvennlige.

– Stort sett alle investeringene vi gjør med Miljøfyrtårn i seg selv gode når vi måler i kroner og øre. Reduserer vi strøm og bruker mindre såpe når vi rengjør rom, er vi også med på å forbedre egen økonomi. Det har helt klart vært lønnsomt for oss å være Miljøfyrtårn, og vi tenker miljø på alle investeringer vi gjør ved hotellet, sier driftsdirektør Ove Aasen.

Grønne banker

Danske Bank sier at de reduserer kostnader på både kort og lang sikt ved å være miljøbevisste, for eksempel gjennom energibesparende prosjekter.

– Vi mener det er viktig å ha et langsiktig perspektiv i blant annet miljøarbeid for å kunne bidra til en «low carbon future». Det er en av årsakene til at vi har investert stadig mer i bærekraftig utvikling, sier sikkerhetssjef for Danske Bank i Norge Svein H. Gjertsen.

De har også mer enn halvert sitt drivstofforbruk i løpet av et par år.

Sparebank 1-gruppen bruker sine miljø- og klimatiltak aktivt i sin merkevarebygging. De ser også at gründerbedrifter som er miljøsertifiserte klarer seg bedre enn de som ikke er det, og dette selv når de skal finansiere nyoppstartede bedrifter.

Powered by Labrador CMS