Samfunn
Bompengeprosjekt nedbetales i snitt to år før tiden
Statens vegvesen har analysert rundt 80 bompengeprosjekt for å se om de nedbetales etter planen og om trafikkprognosene treffer.
Både store og små bompengeprosjekt har vært under lupen, og både nedbetalingstid, trafikk og kostnader er analysert. De fleste har høyere trafikk enn antatt. 30 av prosjektene er nedbetalt – og det ble de i snitt to år før tida.
– Jeg har først og fremst sett på nedbetalingstid, noe som avgjøres av blant annet trafikkmengde, inntekter, rentekostnader og driftskostnader. Et etterlatt bilde i media er ofte at trafikantene må betale lengre enn planlagt. Jeg er overrasket over at bildet som media gir avviker fra fakta. Bompengeprosjekt blir i snitt faktisk nedbetalt to år før tida, sier siviløkonom Simen Steinsholm som har analysert bompengeprosjektene for Statens vegvesen.
Det er særlig bypakker og fjordkrysningsprosjekt som betales ned fortere enn antatt. Et eksempel er Eiksundsambandet. Eiksundsambandet ble åpnet for trafikk i 2008 og skulle betales ned på 15 år. Men allerede etter seks år ble det gratis å passere.
Dobbelt så mye trafikk som antatt
Der ble det mye høyere trafikk enn antatt. I 2013, året før det ble nedbetalt, var det 123 prosent mer trafikk enn estimert.
Det vil si dobbelt så mye trafikk som forventet. Dette, sammen med lavere rentekostnader enn estimert slik at en man fikk betalt ned større avdrag.
– Dette var blant faktorene som ga kort nedbetalingstid, forklarer siviløkonomen.
Nylige artikler
Norge, EU og Storbritannia enige om fiskeriavtale
EUs beslag av russiske midler: De Wever alene mot Kommisjonen – men vinner hjemme i Belgia
Økt oppmerksomhet uten politisk betydning
Monument-syndrom og offentlige bevilgninger
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen