Annonse

tb733a50.jpg

Trond Giske leder KUF-komiteen. Flertallet av komiteen ønsker støtter ikke representantforslaget om en norm for lærertetthet i grunnskolen. Foto: NTB scanpix

Stortingskomité​Nei til lærernorm, ja til mindre papirarbeid

I en undersøkelse blant Utdanningsforbundet kommer det frem at én av fire lærere ser for seg å stå i yrket til de kan gå av med alderspensjon. En like stor andel ser for seg å bytte jobb før de skal ta stilling til pensjonering.

Lese resten?
Få tilgang til alt innhold for bare en krone den første måneden
1,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement
Annonse

KUF-komitéen

Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen. Komiteens arbeidsområder er kirke, utdanning og forskning – herunder forskning for landbruk, fiskeri og næringsliv.

  • Trond Giske (Leder, Ap)
  • Iselin Nybø (1. nestleder, V)
  • Anne Tingelstad Wøien (2. nestleder, Sp)
  • Henrik Asheim (H)
  • Norunn Tveiten Benestad (H)
  • Christian Tynning Bjørnø (A)
  • Kent Gudmundsen (H)
  • Martin Henriksen (A)
  • Audun Lysbakken (SV)
  • Lill Harriet Sandaune (Møter fast for Per Sandberg, Frp)
  • Tone Merete Sønsterud (A)
  • Bente Thorsen (Frp)
  • Anders Tyvand (KrF)
  • Kristin Vinje (H)
  • Marianne Aasen (A)

(Kilde: Stortinget)

 

Lærereffekt

Stortinget har bevilget 490 millioner kroner i året til flere lærere for de yngste elevene i skolen. Prosjektet LÆREREFFEKT gjennomføres i regi av Forskningsrådet.

25 prosent av midlene skal fordeles slik at det kan forskes på effektene av økt lærertetthet.

For å forske på effektene av økt lærertetthet disponerer satsingen nærmere 150 lærerårsverk per skoleår over en fireårsperiode, som skal benyttes til forskjellige intervensjoner.

Intervensjonene skal teste ut effekter av ulike måter å øke lærertettheten på og undersøke hvordan slike effekter eventuelt oppstår.

Eksempler er ordninger med to-lærersystem, en-til-en undervisning, undervisning i smågrupper og flere lærere for spesielle elevgrupper. Det kan også være aktuelt å teste effekter av konkrete undervisningsopplegg eller lærerkompetanse knyttet til disse arbeidsmåtene.

Målsetningen er å få mer kunnskap om effekter av økt lærertetthet, men prosjektet skal også ta høyde for at det er behov for kunnskap om «underliggende mekanismer som kan forklare hvordan økt lærertetthet gir eventuelle effekter på læringsutbytte og læringsmiljø.»

(Kilde: Forskningsrådet)

Annonse

KUF-komitéen

Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen. Komiteens arbeidsområder er kirke, utdanning og forskning – herunder forskning for landbruk, fiskeri og næringsliv.

  • Trond Giske (Leder, Ap)
  • Iselin Nybø (1. nestleder, V)
  • Anne Tingelstad Wøien (2. nestleder, Sp)
  • Henrik Asheim (H)
  • Norunn Tveiten Benestad (H)
  • Christian Tynning Bjørnø (A)
  • Kent Gudmundsen (H)
  • Martin Henriksen (A)
  • Audun Lysbakken (SV)
  • Lill Harriet Sandaune (Møter fast for Per Sandberg, Frp)
  • Tone Merete Sønsterud (A)
  • Bente Thorsen (Frp)
  • Anders Tyvand (KrF)
  • Kristin Vinje (H)
  • Marianne Aasen (A)

(Kilde: Stortinget)

 

Lærereffekt

Stortinget har bevilget 490 millioner kroner i året til flere lærere for de yngste elevene i skolen. Prosjektet LÆREREFFEKT gjennomføres i regi av Forskningsrådet.

25 prosent av midlene skal fordeles slik at det kan forskes på effektene av økt lærertetthet.

For å forske på effektene av økt lærertetthet disponerer satsingen nærmere 150 lærerårsverk per skoleår over en fireårsperiode, som skal benyttes til forskjellige intervensjoner.

Intervensjonene skal teste ut effekter av ulike måter å øke lærertettheten på og undersøke hvordan slike effekter eventuelt oppstår.

Eksempler er ordninger med to-lærersystem, en-til-en undervisning, undervisning i smågrupper og flere lærere for spesielle elevgrupper. Det kan også være aktuelt å teste effekter av konkrete undervisningsopplegg eller lærerkompetanse knyttet til disse arbeidsmåtene.

Målsetningen er å få mer kunnskap om effekter av økt lærertetthet, men prosjektet skal også ta høyde for at det er behov for kunnskap om «underliggende mekanismer som kan forklare hvordan økt lærertetthet gir eventuelle effekter på læringsutbytte og læringsmiljø.»

(Kilde: Forskningsrådet)