Nyskaping

OG FLERE VIL DET BLI: Elbiler lader ved ­Akershus festning i Oslo.

Nordmenn er klar for elbilskiftet – men stoler ikke på politikerne

Allerede i løpet av 2018 kan 45 prosent av nybilsalget i Norge være elbiler, viser fersk under­søkelse. Men nesten halvparten av norske forbrukere stoler ikke på politikernes elbil-løfter.

Publisert Sist oppdatert

Vi kan forvente en dobling av markedsandelen for elbil til hele 45 prosent av nybilsalget, allerede i 2018, viser en ny befolkningsundersøkelse gjennomført av Opinion for Norsk elbilforening.

– Norske forbrukere er klare for elbilskiftet. Nå er det opp til politikerne og industrien å bidra med sitt, sier generalsekretær i Norsk elbilforening, Christina Bu.

Ifølge beregningene basert på undersøkelsen kan det innen utgangen av 2020 kjøre 400.000 elbiler på norske veier.

I rute

Ifølge resultatene fra Nordisk elbilbarometer 2018, er Norge i så fall rute til å nå målet om at alle nye biler er nullutslipp i 2025.

I 2017 var markedsandelen for elbil i Norge 21 prosent. Nærmere 150.000 elbiler var registrert i Norge ved årsskiftet. Norsk elbilforening har i sin prognose anslått en markedsandel på 35 prosent i 2018. De nye tallene viser at etterspørselen trolig vil være større enn hva bilprodusentene er i stand til å levere på kort sikt. Per i dag er det lange ventelister på en rekke elbilmodeller.

I tillegg må en storstilt utbygging av ladestasjoner på plass for å dekke behovet til alle de nye elbilene som politikerne sterkt oppfordrer folk å bytte til.

I rute: Elbiler med 100 % av nybilsalget i 2025

Foto

Slik har Opinion og Elbilforeningen beregnet utviklingen fram mot 2025: Markedsandel for elbil i Norge i 2018 er anslått basert på hvor mange som har oppgitt at de sannsynligvis vil kjøpe ny elbil de neste 12 månedene. Andelen elbilkjøpere (3 %) er deretter ganget opp med antall husholdninger i Norge (2.376.971) siden vi antar at bilkjøp i større grad følger husstand enn person. Da kommer vi fram til en etterspørsel på 71.078 elbiler for 2018, noe som tilsvarer 45% av totalt nybilsalg dersom det er likt som i 2017 (158.650).

Nesten halvparten mangler tillitt til politikerne

Resultatene i Elbilbarometeret viser at norske politikerne har skapt en usikkerhet rundt langsiktigheten i elbilpolitikken. Selv om nordmenn er klar for elbilskiftet, har nesten halvparten (44%) ikke tro på at politikerne vil gjøre det som er nødvendig for å nå 2025-målet.

– Elbilbarometeret viser at det norske folk er modne for å ta i bruk ny utslippsfri teknologi. Nå må politikerne kjapt følge opp og tilrettelegge for at alle de nye elbilene får strøm både hjemme og underveis i hele landet. Det innebærer blant annet minst 1000 nye hurtigladere i året og en storstilt tilrettelegging for hjemmelading i fellesgarasjer, sier Christina Bu.

De andre nordiske landene henger etter

Tilsvarende spørsmål i de andre nordiske landene viser at Norge fortsatt ligger langt foran. Anslått elbilsalg for 2018 i Norge er høyere enn alle de andre nordiske landene til sammen.

– Det norske elbilmarkedet har vært gjennom en tidlig modningsprosess på grunn av langsiktig elbilpolitikk. De nordiske landene må få på plass en god elbilpolitikk dersom de skal ta opp konkurransen med Norge, sier Bu.

Dansk kollaps

– Island, og til en viss grad Sverige, er på god vei. Finland henger langt etter, mens Danmark dessverre har gått i motsatt retning og gjort elbilene mindre konkurransedyktige. Det viser også resultatene fra elbilbarometeret helt tydelig, sier Christina Bu.

De nordiske landene må få på plass en god elbilpolitikk dersom de skal ta opp konkurransen med Norge

I Danmark var elbilsalget på god vei fra rundt 2010. Men da den danske regjeringen innførte nye avgifter på elbiler fra 2016, ble det bråstopp. I desember 2015 ble det satt salgsrekord for elbiler i Danmark. I januar 2016 – etter at avgiftene var innført, ble det kun solgt fem elbiler i Danmark, og den labre interessen har fortsatt. Danskene er nå sammen med Finland, dårligst i Norden på elbiladopsjon. For elbilentusiastene er dette et tydelig signal om at subsidier eller avgiftslettelser må til for å få fart på elbilsalget, da konvensjonelle biler fortsatt er billigere i innkjøp enn elbilene.

Lavt kunnskapsnivå

De største barrierene for at ikke flere vurderer elbil er rekkevidde, ladeinfrastruktur og usikkerhet knyttet levetiden på elbilbatterier. Dette gjelder for hele Norden. Men mens lading og rekkevidde er de største barrierene i Norge, er pris det som uten sammenligning er det som bremser elbilutviklingen i de fire andre nordiske landene.

– Dette viser med all tydelighet at økonomiske insentiver som for eksempel avgiftsreduksjon, lavere moms, gratis parkering og bompassering, er helt avgjørende for at folk skal velge elbil, sier Bu. Fortsatt kan ikke elbiler konkurrere med bensin og diesel på pris uten positiv politisk initiert diskriminering.

Når det gjelder lading, batterier og rekkevidde, mener Bu bekymringene langt på vei er forståelige.

– Noen bekymringer er reelle som at faktisk rekkevidde og dagens ladeinfrastruktur ikke dekker alle behov. Men levetiden på elbilbatteriene har vist seg å være overraskende god. Her kan vi bygge ned mange av barrierene med god folkeopplysning, sier Christina Bu.

Powered by Labrador CMS