Arbeidsliv

Illutsrasjonsfoto.

Ni av ti nyutdannede lærere fortsetter i jobben

– Et av regjeringens viktigste mål er en skole der elevene lærer mer. Da er vi helt avhengige av å beholde dyktige, nyutdannede lærere i skolen, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Publisert Sist oppdatert

Nye tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at 90 prosent av alle nyutdannede grunnskolelærere jobber i skolen fem år etter at de startet.

– Dette er gode nyheter, fastslår kunnskapsministeren i en pressemelding.

Kunnskapsdepartementet har bestilt tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) som viser hvor mange nyutdannede lærere som fortsetter i jobben.

De nye tallene fra SSB viser at det er svært lav turnover i læreryrket. Kun ti prosent av grunnskolelærerne som var ferdig utdannet våren 2010 hadde sluttet i skolen fem år senere. For nyutdannede lektorer var tallet 12 prosent.

En av fire yrkesfaglærere slutter

– Det har tidligere vært en oppfatning om at mange nyutdannede lærere slutter i skolen. Tallene fra SSB viser at det ikke er slik. At så få slutter tyder på at skoler og kommuner gjør en god jobb med å ta vare på ferske lærere, understreker Isaksen.

Blant yrkesfaglærere og lærere med praktisk-pedagogisk utdanning er andelen som slutter i skolen henholdsvis 25 og 20 prosent.

Noen av lærerne som slutter går til andre jobber innen undervisning, som voksenopplæring eller universiteter og høyskoler.

Mer faglig fordyping

I samarbeid med skole-Norge vil Kunnskapsdepartementet lage en nasjonal veiledningsordning for nyutdannede lærere. Alle nyansatte lærere skal omfattes av ordningen samtidig som det skal være rom for lokale tilpasninger.

– Vi vil jobbe videre for at alle nyutdannede lærere får en god start på den viktige jobben de skal gjøre i klasserommet og i møtet med elevene, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Regjeringen har også tatt grep for å styrke utdanningen av nye lærere. Karakterkravet for å komme inn på lærerstudiet er skjerpet og til høsten starter en ny, femårig lærerutdanning for alle som skal jobbe i barne- og ungdomsskolen.

– Neste generasjon lærere får mer faglig fordypning og mer praksis før de skal ut i jobb. Det vil gjøre at de står støtt i møtet med læreryrket, sier kunnskapsministeren.

Powered by Labrador CMS