Næringsliv

Administrerende direktør Harriet Lamb i Fairtrade International minner om at bananer som er Fairtrade-sertifiserte er helt uten sprøytemidler.

Forventer ­Faitrade-vekst

Fairtrade International-sjef Harriet Lamb spår en salgs­økning på 10 prosent for Fairtrade-produkter i Norge i 2015.

Publisert Sist oppdatert

Fairtrade-toppen roser Bama og Norgesgruppen for satsingen på Fairtrade-bananer i det norske markedet. Også Spar får gode skussmål for sine Fairtrade-roser.

Fra Norgesgruppen blir det bekreftet at de forventer en salgsøkning på Fairtrade-produkter til neste år.

– Vi ser en sterk vekst på bananer og blomster, så vi forventer totalt en større vekst enn i 2013, sier Line Wesley-Holand, fagsjef for etisk handel i Norgesgruppen.

Norgesgruppen har Fairtrade-produkter innenfor følgende varegrupper: kaffe, te, iskaffe, brus, juice, sjokolade, is, krydder, bananer, roser, sukker. Bananer, is og kaffe er foreløpig de største varegruppene.

– Vi har et konsernmål om 15 prosent vekst innenfor miljø og etisk sertifiserte produkter, sier Wesley-Holand.

Større interesse

Harriet Lamb i Fairtrade International har merket seg at det nå ser ut til å være en større interesse for Fairtrade-produkter i Norge.

– Vi har erfart at noen land går gjennom ulike faser når det gjelder tilnærmingen til Fairtrade, og interessen går gjerne i bølger. Nå virker det som interessen er i ferd med å ta seg opp hos dere, sier Harriet Lamb til Handelsbladet, når vi treffer henne på et kort Norgesbesøk.

Mesteparten av økningen i Fairtrade her hjemme ventes i første rekke å komme på bananer og roser, selv om det er mange flere produktgrupper globalt som er Fairtrade-sertifisert.

Henger etter

Til tross for den varslede økningen her hjemme, henger Norge likevel etter både resten av Skandinavia og flere land i Europa på Fairtrade-fronten.

Totalt estimert omsetningsverdi for Fairtrade-produkter i 2013 var 533 millioner kroner, en økning på 9 prosent fra året før, ifølge tall fra Fairtrade Norge.

I andre markeder, som Sverige, Tyskland og Sveits, har de mye høyere andeler. og nærmer seg 50 prosent markedsandeler på enkelte produktgrupper som blomster og bananer.

– Det er litt overraskende at Norge som er kjent for å ta et globalt sosialt ansvar ikke vektlegger Fairtrade høyere. Nå har dere en unik anledning til å gjøre noe med det, mener Harriet Lamb

Hun viser til at i dagligvarebransjen i England, som har kommet lenger med Faitrade-produkter enn i Norge, kan de se økt kundelojalitet og en økning i salget.

Rosesalget økte for Spar

Ifølge Lamb er Fairtrade-produkter lett gjenkjennelige og noe kundene gjerne vil ha.

– Se på hva Spar-kjeden oppnådde da de besluttet å selge hundre prosent Fairtrade-roser. Da blir det også et større volum for de som produserer rosene, poengterer Lamb, som oppfordrer resten dagligvarebransjen til å følge etter.

Spar og Eurospar økte rosesalget med hele 30 prosent etter at de konstertre salget om Fairtrade-roser.

Line Wesley-Holand i Norgesgruppen påpeker at kunnskapen om Faitrade-merket ikke er veldig stor blant forbrukerne, selv om de er kjent med ordningen. Fairtrade Norge har derfor en viktig oppgave i å bygge slik kunnskap blant norske forbrukere.

Livsstil

Selv mener Harriet Lamb at Fairtrade er en livsstil og en mulighet til å tale fattige matprodusenters sak. Hun har ledet Faitrade International de siste to årene, og før det var hun leder for Fairtrade organisasjonen i Storbritannia fra 2001 – 2012.

– Dette arbeidet er aldri lett og aldri kjedelig, og veldig inspirerende, sier Harriet Lamb.

Powered by Labrador CMS