Ledelse

Lederverktøy: Ikke la ­uvanene ­ødelegge

Gamle vaner, som har utviklet seg til å bli uvaner, kan få fatale følger for bedriften din.

Publisert Sist oppdatert

Mange opplever at problemer de opplever i privatlivet etter hvert påvirker jobben deres, for eksempel bedriften de har startet, eier eller leder.

Dersom du lar problemer du opplever i privatlivet påvirke hvordan du driver bedriften, kan du risikere å oppleve alt fra utbrenthet til konkurs, ifølge Zechariah Newman, skribent i entrepreneur.com.

Han anbefaler alle som sliter på jobb å tenke over hvordan privatlivet fungerer. Har du problemer, eller har utviklet uvaner, kan dette få katastrofale følger også for bedriften.

– Vedvarende mønster

Psykolog Rolf Lindgren beskriver en uvane som gjentatte atferdsmønstre som ikke hjelper i situasjonene hvor de utføres.

– Det er et vedvarende atferdsmønster som ikke er passende for situasjonen, sier han, og legger til at det er to grunner til at vi får uvaner: den åpenbare og den hensiktsmessige.

– Den åpenbare grunnen innebærer et tillært atferdsmønster som ikke egner seg lenger – fordi verden er blitt annerledes. Du venner deg til én måte å gjøre noe på.

Den hensiktsmessige grunnen innebærer at læringen har vært ubevisst. Det finnes måter å gjøre ting på, som av en eller annen grunn har blitt forsterket uten at det var meningen, utdyper han.

Når de vante metodene henger igjen, og du ikke tar høyde for at metodene bør tilpasses en ny virkelighet, kan du risikere å møte på problemer.

– Problemet er at man ikke tenker over dette, og lar det få utvikle seg. Metodene som tidligere ble benyttet er ofte testet og utprøvd, og de fungerte, bare ikke til det man nå skal gjøre, sier han.

Derfor mener Lindgren at man må ta seg selv i nakken og stille spørsmålet om det du gjør faktisk er til det beste for situasjonen du står oppe i.

Fikk problemer

Lindgren forteller om bedrifter som fikk problemer fordi de ikke tok utviklingen innover seg, og lot gamle vaner styre:

– Kalkulatorbedriften som fortsatte å selge mekaniske kalkulatorer er et klassisk eksempel. Det var åpenbart at den nye teknologien var på full fremmarsj. I stedet spurte bedriften kundene sine hvilken type de ville ha. Svarene de fikk gikk på at de ville ha de mekaniske kalkulatorene, men det bedriften ikke tenkte på var at det ble stadig færre kunder igjen å spørre, sier han.

Andre fatale eksempler kan handle om sikkerhet på arbeidsplassen. Jobber du ved en kran, vet du at den har en dødmannsknapp.

– Blir du vant med å teipe denne, kan det få katastrofale følger den dagen noen får et illebefinnende, eksemplifiserer han.

Psykolog Rolf Lindgren ber ledere å ta seg selv i nakken, og hele tiden vurdere virkeligheten. Slik unngår man å la uvanene styre.

Lederes uvaner

Rolf Lindgren presiserer at det er komplekse årsaker til at bedrifter går dukken, og at lederes uvaner alene sjelden er årsaken til dette. Likevel kan tilvendte uvaner lage mye trøbbel.

– Når du skal ansette mennesker, holder det ikke å bruke de gode, gamle metodene dersom fagfeltet utvikler seg, og du kan foreta bedre ansettelser gjennom å bruke dem. Feilansettelser koster bedriften svært mye. Her må ledere oppdatere seg på ny kunnskap, sier han.

En vanlig uvane for ledere er ikke å høre etter. Det kan være en farlig uvane, spesielt dersom dette gjelder bestemte personer, ifølge Lindgren:

– Den dagen det virkelig er verdt å høre på disse personene kan du sette deg selv og bedriften i en lei situasjon, sier han.

Besserwissere

Personer som er vant med å ha rett på hjemmebane kan få problemer i arbeidslivet. Det er ikke alltid de er smarte nok, eller har like god kontroll, når hverdagen blir mer kompleks.

– Dersom du er vant til å ha rett kan du lett tro at du har rett også i langt mer komplekse sammenhenger. Dette er lett synlig i arbeidslivet, for eksempel i softwarebransjen. Der er de vant med å ha en viktig kompetanse, men når de får oppdrag som er mer komplekse enn vanlig, oppfatter de dette som regel altfor sent. Resultatet blir at de ikke blir ferdige med oppdraget innen tidsfristen. Det taper de penger på, sier han.

Lederverktøy

Disse uvanene kan ødelegge bedriften din:

Mangel på hvile:

  • For lite hvile fører til at du vil bruke dobbelt så lang tid på de samme prosjektene, som når du er uthvilt

Dårlige personlige finanser:

  • Mangel på kontroll over personlige finanser vil spise opp tankene dine og til slutt bedriften din
  • Du kan miste kreftene du trenger for å være kreativ
  • Etter hvert vil du møte fristelsen til å ta ut mer lønn eller å låne penger fra firmakontoen

Relasjonelle problemer:

  • Seriøse samarbeidsproblemer eller i personlige forhold kan stenge dørene for deg også i forretningslivet
  • Jo mer iintime forholdene er – følelsesmessig, mentalt eller fysisk – jo mer vil slike problemer tappe deg for krefter
  • Bruk nødvendig tid til å reparere forhold som trenger reperasjon, og kom deg ut av de forholdene som ikke er bra for deg

Mangel på trening:

  • Holder du deg ikke i form, kan bekymringer, stress og det fysiske slitet du opplever som gründer, leder eller bedriftseier bidra til at bedriften din sliter
  • Sett av tid til trening, og opparbeid overskudd til å ta de gode beslutningene. Tren deg opp gradvis

Skillet mellom bekymringer og ansvar:

  • Ved ikke å klare å skille mellom bekymring og ansvarlighet kan du risikere å bli utbrent
  • Fjern den mentale sperren ved å fokusere på hva du egentlig har ansvaret for. Du kan ikke ta alle bekymringene på dine skuldre. Det finnes tilfeller der det er andre som har ansvaret for å ta noen av disse beslutningene. Deleger disse til rett person

Zechariah Newman: gründer, forfatter og coach / Entrepreneur.com

Powered by Labrador CMS