Nyskaping

Henning Andersen tar knipetak på de store i sikkerhetsbransjen.

Utfordrer de store i sikkerhetsbransjen

En gründer fra Drammen har gått i klinsj med de store i sikkerhetsbransjen. Han mener at de store for lenge har fått lov til å melke sine kunder med gammeldagse og lite fleksible løsninger. Slik han ser det, er tradisjonelle alarmer på vei ut.

Publisert Sist oppdatert

Det er Davids kamp mot Goliat, men som i den bibelske historien er tiden med den som er smartest. David, det er Henning Andersen. Han har tatt ballegrep om sikkerhetsbransjen. Med sitt selskap Smartvarsling utfordrer han gigantene som lenge har dominert bransjen.

– De store har sovet i timen. De har hvilt på sine laurbær og ikke tatt innover seg at bransjen er i ferd med å endre seg fullstendig. Alarmer er ut, mens varsling er fremtiden, sier den selvsikre drammenseren.

Slik han ser det, har sikkerhetsbransjen for lenge kunnet overleve på status quo – og levd svært godt av det – fordi to store aktører har kontrollert markedet. Andersen sammenlikner sikkerhetsbransjen med telebransjen den gang Telenor og Netcom hadde monopol, før Chess kom inn og snudde det hele på hodet.

Ny tid

– I sikkerhetsbransjen har ny teknologi åpnet opp for bedre og mer fleksible løsninger til en lavere pris, men verken Verisure eller Sector Alarm, som i dag dominerer privatmarkedet, har sett seg tjent med å ta i bruk den nye teknologien, påpeker Henning Andersen, som selv hadde 14 års erfaring fra sikkerhetsbransjen før han tidligere i år etablerte sitt selskap.

For Andersen har de stores nøling gitt ham den muligheten som han lenge har gått og pønsket på. At det blir Davids kamp mot Goliat har ikke tatt motet fra ham. Tvert imot. Han mener at tiden er riktig, og han tror han skal klare å skvise seg inn på markedet og ta markedsandeler fra Verisure og Sector Alarm som seg i mellom har 90 prosent av markedet.

Allerede nå opplever han at de store svarer med dumpingkampanje overfor kunder som de har mistet til Smartvarsling. For Henning Andersen viser det at han har et godt produkt og kan levere en tjeneste som rokker selv de som dominerer bransjen.

Tre gründerråd fra Henning Andersen

1. Du må alliere seg med flinke folk, for en klarer ikke å stable et selskap på beina alene.

2. Kalkuler med at ting alltid tar lengre tid enn du tror.

3. Du må ha nok guts og mot til å kunne stå distansen.

Langsomt fremover

Andersen er den typiske gründeren. I utgangspunktet har han en glitrende idé. Så har han pågangsmot og stor tro på produktet sitt. Han er ambisiøs. Han ikke redd for å hisse på seg store aktører som allerede eier markedet. Ikke minst ser han en nisje for sitt produkt. Alt er staket opp for suksess. Men som gründer er han også klar over at mye kan gå galt. Han tar ikke suksessen for gitt.

– Jeg går gradvis frem og startet opp med å introdusere våre tjenester i området rundt Drammen. Vi har noen store aktører mot oss, men vi skal klare det. Vi skal bygge stein for stein, understreker Henning Andersen.

I dag betjener Smartvarsling det meste av Østlandet, og i august startet utfordreren opp i Bergen og Steinkjer. Siden selskapet ble etablert i februar, har Smartvarsling solgt i overkant av 200 av sine varslingsløsninger og omsatt for mer enn 3 millioner kroner. Andersen mener at selskapet skal opp mot 20 millioner innen årets utgang. Målet var opprinnelig 35 millioner kroner som han imidlertid håper skal være oppnåelig til neste år.

– Det å bygge opp et salgsapparat har tatt tid – lengre tid enn jeg først hadde trodd. Men nå, når det er på plass, ligger alt til rette for å nå våre mål.

«I dagens samfunn er vi blitt vant til at alt kan styres fra iPad, mobiltelefoner og internett. Det er heller ingenting i veien for å ta i bruk mobile løsninger til varsling»

Firkantede løsninger

Det kan virke som om Henning Andersen har satt seg noen hårete mål. Selv mener han ikke det. Målene bygger på et veloverveid anslag med store sikkerhetsmarginer i følge ham selv. Ikke minst er han overbevist om at de stores nøling med å ta i bruk ny teknologi, vil gi ham den nødvendige brodden.

– Jeg kjenner bransjen etter å ha jobbet så mange år for de store. Utgangspunktet mitt er at jeg så et behov å for utvikle både produktene og tjenestene. Begge deler har stått på stedet hvil i alt for mange år, forteller Andersen til Ukeavisen Ledelse.

– De store leverer veldig standardiserte og firkantede løsninger, og har nærmest drevet landeveisrøveri, slik jeg ser det. De har ganske enkelt holdt på løsninger de har tjent godt på.

Med sin nye tilnærming til varsling har Andersen snudd det hele på hodet: Der de store alarmselskapene opererer med lave og subsidierte installasjonskostnader og en månedlig snittpris på 4-500 kroner, satser Smartvarsling primært på en høyere inngangsbillett og lave månedlige utgifter. Hva mer er, om du sier opp avtalen hos ett av de etablerte selskapene, plukker de med seg utstyret. Hos Smartvarsling er utstyret ditt til odel og eie, og du får syv års produktgaranti eller livstidsgaranti så lenge du abonnerer. Utstyret og installasjonskostnadene er spart inn på tre år – eller kortere om en velger enklere løsninger.

– I dagens samfunn er vi blitt vant til at alt kan styres fra iPad, mobiltelefoner og internett. Det er heller ingenting i veien for å ta i bruk mobile løsninger til varsling. Og gi kundene mer fleksibilitet enn det tilfellet har vært til nå.

Mer fleksibel

Henning Andersen gikk svanger med sin forretningsidé i halvannet år. Da han begynte å se seg omkring, fant han raskt ut at produktene han var på jakt etter, allerede eksisterte. Han falt til slutt ned på en løsning fra det israelske teknologiselskapet Risco. Løsningen inkluderer mobilvarsling og videoovervåkning, og gir kunden beskjed når sensorene utløses. En egen mobilapplikasjon viser direktesendte bilder og logg fra huset der løsningen er installert.

– Dette er en langt mer fleksibel løsning enn de store tilbyr. Både sikrere, billigere og smartere.

Andersen forklarer at når alarmen går hos de store sikkerhetsselskapene, ringer de kunden opp for å sikre seg at det ikke er falsk alarm. Det kan gjerne skje flere ganger, for det er utrykning som koster penger. Resultatet er at det kan gå halvtimen eller timen før en vekter dukker opp. For tyvene er det mer enn nok tid til å kunne jobbe i fred.

Med løsningen fra Smartvarsling får kunden umiddelbart varsling på mobilen sin og direkte overførte videobilder fra installerte kameraer i huset når alarmen går. Han eller hun kan der og da gjøre seg opp en mening av situasjonen – og kan respondere raskere og mer effektivt. Kanskje er det nok å varsle naboen og be ham om å kikke innom. Kanskje en velger å reise hjem for å sjekke selv. Eller en kan varsle en vaktsentral, politiet eller brannvesenet direkte. Om ønskelig kan politi og vaktsentral varsles automatisk.

– Det gjør det mindre forutsigbart for uvedkommende inntrengere, sier Andersen og legger til at dersom kunden er forhindret fra å selv følge med, kan man inkludere vektertjenester i egendefinerte perioder.

Som å få et ekstra barn

Produktene til Smartvarsling er både Veritas-godkjent og FG sertifisert (forsikringsgodkjent). I ni av ti tilfeller er det brannabonnement kundene ønsker, og Andersen understreker at for folk flest er det faren for brann de er mest opptatt av. Derfor har Smartvarsling innhentet en anbefaling fra underbrannsjefen i Drammenregionens brannvesen.

Som før nevnt har den store utfordringen for Henning Andersen vært å sette salgsapparatet, det å finne de rette medarbeiderne. Han viser til at en må lete lenge etter de flinke folkene, men selv da er det ikke gitt at de kan gå rett inn i jobben. Nye medarbeidere må opplæres, og det tar tid. Per i dag har Smartvarsling 14 ansatte.

Som gründer har også Henning Andersen oppdaget at rent personlig har det kostet. Som han påpeker, går det både dag og natt – til konens store fortvilelse. Det å etablere ny virksomhet, blir som å få et ekstra barn, påpeker den 37 år gamle trebarnsfaren.

– Noe av det vanskeligste så langt har uten tvil vært opp mot familien. Det blir lange dager, og en trenger litt forståelse hjemmefra. Det har jeg heldigvis fått. Jeg er så heldig å ha en kone som har hatt en far som etablerte en bedrift. Det har gitt den nødvendige forståelse.

Smart og nyskapende

Davids kamp mot Goliat har bare akkurat startet. De store har som nevnt allerede svart med win-back-kampanjer for å forsøke å stjele tilbake kunder som de har mistet til Smartvarsling. De har en økonomi som kan skremme vannet av en liten aktør som Smartvarsling. Men Henning Andersen er ikke redd for å møte Goliat.

– Vi mener at vi har et produkt som alle er interessert i, uttaler Andersen.

– For oss handler det om å skape merverdi, gjennom spenstige løsninger som er fleksible og nyskapende.

Som et eksempel på det siste nevner han at rundt Oslofjorden kan nå Smartvarsling tilby snømåking og gressklipping knyttet til varslingssystemet, et viktig element innen preventiv sikring. Henning Andersen håper at Smartvarsling skal være landsdekkende innen tre år. I teori kan selskapet allerede levere til hele landet, men Andersen ønsker å tilby løsningen der selskapet er representert med folk lokalt.

Powered by Labrador CMS