Arbeidsliv

Illustrasjonsfoto.

Lanserer «radikal» likelønnskampanje

Under emneknaggen #MeTooPay krever mer enn 100 mektige kvinner i Storbritannia lik lønn for likt arbeid.

Publisert Sist oppdatert

Kampanjen ønsker «radikal og rask handling» og har lansert en nettside som de håper vil bli et samlested for nyheter, råd og informasjon om likelønn.

Tidligere administrerende direktør for Royal Mail ble bedt om å sette i gang initiativet etter at The Financial Times omtalte kjønnsdiskriminering og høye lønnsforskjeller mellom menn og kvinner hos banken BNP Paribas kom for en dag.

Hun forteller til samme avis at det er gjennomgripende hvordan problemstillingen om ulik lønn påvirker kvinner på tvers av sektorer og bransjer overalt.

Ubevisste fordommer

Tidligere administrerende direktør i TalkTalk, Dido Harding forklarer at årsaken til at kvinner og menn blir lønnet ulikt ikke alltid kan forklares,

«I 99 prosent av tilfellene hvor kvinner er underbetalt kan det handle om ubevisste fordommer,» sier Harding, som også har signert kampanjen.

En av de ubevisste årsakene til at kvinner tjener mindre enn menn forklarer hun med at menn har lettere for å spørre om lønnsøkning og at det ikke er nok åpenhet rundt lønn generelt.

Administrerende direktør for kampanjekonsernet Business in the Community, Amanda Mackenzie, advarte selskaper og ledere at det «ikke burde være noe i deres lønnslister som lederne ikke kunne forsvares».

Videre forteller hun om en episode tidligere i karrieren hvor HR-avdelingen ved et uhell hadde sendt enn et regneark hvor lønnen til alle på hennes nivå var oppført. Her så hun at hennes mannlige kollegaer på samme nivå som henne tjente rundt en million kroner mer enn henne.

«Folk trenger ikke å føle seg alene. Vi trenger åpenhet,» sa hun til avisen.

Powered by Labrador CMS