Arbeidsliv

Sitater fra respondentene i Dagens Perspektivs undersøkelse viser at arbeidslivet er i en dyp krise, men også at det legges ned en enorm innsats for å holde virksomhetene på beina.

– Fra full aktivitet til null på én dag

– Vi har mistet flere kunder, flere av våre ansatte er redde for å komme på jobb og velger heller å bli hjemme.

Publisert Sist oppdatert

I spørreundersøkelsen Dagens Perspektiv har laget om «Arbeidsliv i koronakrise» gir vi respondentene anledning til med egne ord å beskrive situasjonen de selv og deres virksomhet står i akkurat nå.

Det er alvorlige vitnesbyrd fra virkeligheten som framkommer. Svarene kan oppsummert si følgende:

  • Krise. Flere virksomheter står på randen av konkurs, da hele inntektsgrunnlaget deres forsvant over natten.

  • Endring. En rekke virksomheter har endret både måten de jobber på og hva de jobber med. Hjemmekontor, digitalisering og jakt på nye markedsmuligheter er stikkord.

  • Håp og optimisme. Det fremkommer av svarene at ansatte er lojale, står på og at virksomhetene ikke gir opp selv om det ser mørkt ut.

Nye arbeidsoppgaver

«Aktivitetsnivået er høyt, men arbeidsoppgavene har endret seg», er en frase som går igjen.

For mange virksomheter betyr det ofte at man bygger ned sine tradisjonelle primæroppgaver og avslutter en rekke prosjekter, samtidig som man søker å finne andre muligheter.

«Flere av aktivitetene våre inkluderer fysiske møter eller personlig kontakt. Alle slike aktiviteter er innstilt eller lagt om. Digitale aktiviteter er økt. Det arbeides med å legge om virksomheten til mer digitale tilbud og aktiviteter», skriver en bedriftsleder.

Andre forteller om at arbeidsbyrden slår ulikt ut også internt i virksomheten:

«Vi opprettholder det meste av normal aktivitet, men alt foregår via digital samhandling. Samtidig er det endring mellom arbeidsgrupper, hvor noen har fått betraktelig høyere aktivitetsnivå, mens det har gått ned for andre. Vi omdisponerer dermed ressurser for å reflektere dette, men på totalnivå er det omtrent som tidligere».

Mange virksomheter synes å oppleve at noen oppgaver er utsatt eller blitt borte, mens andre har kommet til, slik at aktivitetsnivået foreløpig holder seg oppe.

«Vi har endret fokus fra å selge tjenester til privat sektor til å selge mer til offentlig sektor. I tillegg lanserer vi nettjenester. Det ser for øyeblikket ut som om endringen i fokus, og å nye kunder, klarer å veie opp for tap av kunder».

Digitalisering

«Aktivitetsnivået er like høyt – om ikke høyere. Den største endringen er behovet for – på ekstremt kort tid – å legge om rutiner og metoder og endre arbeidsverktøy», skriver en leder for en forvaltningsetat. Vedkommende ser også at koronasituasjonen har gitt virksomheten nye muligheter:

«Det betyr at vi må bruke hverandres kompetanse til dels på nye måter. Isolert sett er dette bra for virksomheten. Og når det gjelder digital kompetanse kommer denne til å øke mer på noen uker enn den ellers ville gjort på år. Det kan få mye å si for hvordan vi organiserer arbeidet etter at denne krisen er over».

Noen har definitivt fått mer å gjøre: «Det å ivareta en samfunnskritisk funksjon betyr at vi i kriseledelsen jobber 15 timer i døgnet for å sikre styring av egen etat, oppfølging mot overordnet departement og opprettholde minimum av drift på ordinære oppgaver».

De fleste virksomheter klarer å etablere seg med ansatte på hjemmekontor, som dermed utfører sine arbeidsoppgaver som før. Men effektiviteten og produktiviteten til den enkelte blir utfordret – man er sjelden alene hjemme. Både partner/ektefelle og ikke minst barn slåss gjerne om oppmerksomheten.

«Det faktum at en del medarbeidere skal kombinere hjemmekontor med omsorg for barn betyr i praksis redusert arbeidskapasitet», skriver en av respondentene.

Alle ansatte bidrar og jeg opplever at alle trår til for at dette skal gå bra

Krise

Men for svært mange virksomheter er situasjonen vanskelig. Hør bare her:

«Våre to største kontrakter stoppet på dagen. Det medførte 50 prosent permittering på alle ansatte, og at ledelsen gikk ned 25-50 prosent i lønn, men ikke permittering på lederne. Mye opplever ineffektivt på grunn av omsorgspermisjoner, sykdom, permittering og smittefare i en bransje hvor man er avhengig av å utvikle prosjekter i tett samarbeid».

Sitatene fra respondentene vitner om svært tøffe tider:

«Tannlegepraksis. Får ikke ta imot pasienter. Men er pålagt å ta imot telefoner samt yte øyeblikkelig hjelp. Men vi har ikke inntekter».

«Vi har 19 Frisørsalonger. Alle faste utgifter kommer som før. Våre 130 medarbeidere er permittert, da vi er stengt av myndighetene».

«Vi er en privat barnehage som bare har 20 prosent aktivitet med barn der foresatte er i samfunnskritiske jobber».

«Vanskelig å bemanne de prosjektene vi har offshore, mht. den problemstillingen som oppstår med karantener. Det er også problematisk at vi har personell som bor i Danmark som vi skal ha til Norge for arbeid på båter og rigger til havs».

«All vår aktivitet er stengt ned. Ingen inntektsgivende aktivitet. Det vil ta opptil et halvt år å få full aktivitet igjen. Arrangementer (bryllup m.m.) fagmøter og konferanser er våre hovedaktiviteter».

«Dramatisk nedgang. Hotell, restaurant og reiseliv er vår bransje – og da sier det seg kanskje selv.»

«Alle medarbeidere er fra Polen, og ville hjem før Polen stengte grensene. Uten dem, ingen jobb».

«Våre oppdragsgivere har mistet salg over natten, og dette sprer frykt og fører til at alle parter ønsker å sitte på den lille bunken med oppsparte midler som de har. Det samme tenker vi nå. Dette er farlig fordi det stopper alle aktiviteter og sprer seg like fort som viruset selv».

«Vi er et arkitektkontor. Flere av våre oppdragsgivere har vanskeligheter med å organisere framdrift og beslutninger. Dette har fått konsekvenser for vår arbeidssituasjon».

«Vi er en rettsinstans og har stoppet helt opp da alle saker er utsatt».

«Krise. Vi er en liten turoperatør i skvis mellom flyselskap som ikke betaler tilbake og hotell som går konkurs. Vi har erstatningsplikt i forbindelse med pakkereiseloven, og skylder å betale tilbake over en million kroner til sluttbrukere som er våre kunder. Kun KRISE som kan beskrive denne situasjonen».

«Jeg representerer taxinæringen, og den har opplevd omsetningssvikt på rundt 90 prosent nærmest over natten».

All vår aktivitet er stengt ned. Ingen inntektsgivende aktivitet

«Har enkeltmannsforetak og alle oppdrag er avlyst».

«Bunnen i markedet er borte. Vi tjener ikke penger. Er i ferd med å snu oss om mot andre inntektsdrivere, men vil selvsagt ikke kunne komme opp og stå i løpet av kort tid. Dels på grunn av tilbudsporteføljen vi går inn i krisen med – dels på grunn av et marked som har helt andre ting å fokusere på».

Positivitet

Det er også påfallende mange som viser en positiv holdning midt i krisen. Som en leder sier:

«Noen få oppdrag satt på hold. Litt mer sjonglering i hvem som utfører oppdrag for å «dele på» jobbene. Fine ansatte som mestrer hjemmekontor bra og er superlojale».

Eller som sjefen for en virksomhet «med hjemmetjeneste og dagaktivitetstilbud» skriver: «Dagtilbudet for hjemmeboende eldre er stengt. De som jobbe på dagsentrene er omdisponert til å jobbe i hjemmetjenesten. Positive flotte folk!».

Dersom følgende sitat er representativt, viser det at det er håp for norske virksomheter:

«Mange av oss havner i en annerledes hverdag men opplevelsen er at vi blir oppfinnsomme og hjelper hverandre. Alle ansatte bidrar og jeg opplever at alle trår til for at dette skal gå bra. Jeg ser og hører at ledelsen gjør en fantastisk jobb. Det ser ut som at alle samarbeider med alle. Utfordringen kommer å bli ferieavviklingen og få til dette på en måte vi alle kan bli fornøyd med. Men vi kommer klare det. Vi bare diskuterer mulige løsninger – og vi finner veien».

Powered by Labrador CMS