Arbeidsliv

I oktober ser man en spesielt sterk økning i konkurser innen transport- og lagring − med 39 prosent for inneværende måned.

21 prosent flere måtte kaste inn håndkledet i oktober: Folk bruker mindre penger – det gir stadig flere konkurser

Konkurstallene for oktober er 21 prosent høyere sammenlignet med oktober i 2022. Hittil i år ligger totalt antall konkurser på 22,5 prosent høyere enn i fjor. Det er særlig bedrifter som leverer til privat forbruk som sliter.

Publisert Sist oppdatert

­

Det viser ferske tall fra det data- og analyseselskapet Dun & Bradstreet.

I oktober ser man en spesielt sterk økning i konkurser innen transport- og lagring − med 39 prosent for inneværende måned. På årsbasis er det fortsatt detaljhandelen og hotell/restaurantbransjen som kommer dårligst ut, med en økning i konkurser på henholdsvis 49 og 39 prosent.

Tallene fra Dun & Bradstreet viser at trenden med avtagende konkurser i både andre og tredje kvartal sammenlignet med årene før pandemien, nå har snudd. Hittil i år ligger totalt antall konkurser på 22,5 prosent høyere enn ved samme tidsvindu i fjor.

– Økte renter og tøffere økonomi har bragt konkurstallene tilbake til nivåene vi så like før pandemien. Samtidig ser vi at bransjene er ulikt rammet. Bedriftene som leverer til privat forbruk ser de største økningene i antall konkurser, sier Kari Mette Almskog, administrerende direktør hos Dun & Bradstreet.

Kunstig få konkurser under pandemien

– Hvor "dramatiske" er disse tallene i et større bilde?

21 prosent økning er betydelig og viderefører det negative sentimentet vi har sett i konkurstallene de siste månedene, sier Kari Mette Almskog til Dagens Perspektiv, og utdyper:

Imidlertid er det viktig å merke seg at økningen er bransjespesifikk. Transport og lagring har opplevd en spesielt sterk økning, mens det innen engro og agentur faktisk har vært en nedgang i konkurser. Det kan peke til at vi ikke nødvendigvis står overfor en generell økonomisk nedgang, men at visse sektorer er mer sårbare enn andre, muligens på grunn av eksterne faktorer som økte renter og økonomiske forhold. Vi kan ikke med sikkerhet si om dette er starten på en lengre nedgangsperiode, men det blir interessant å følge med på videre. Det er også verdt å merke seg at vi for 2023 ligger midt i mellom antall konkurser fra 2019 og 2020.

– Finnes det andre årsaker til konkursveksten?

Redusert konsum som følge av relativt sett høy styringsrente over en lengre periode er den mest nærliggende årsaken til utviklingen. Samtidig vil også bedriftsøkonomiske faktorer som økende kostnader for arbeidskraft, skattepolitikk og endringer i handelsvilkår spille inn, framhever Almskog.

På generelt grunnlag ser vi at det under pandemiårene ble implementert mange støtteordninger for store deler av næringslivet som kompensasjon for redusert aktivitet. Konkurstallene i perioden kan peke mot at ordningene førte til kunstig få konkurser, som vi nå merker en korreksjon av, sier Kari Mette Almskog.

Det kan peke til at vi ikke nødvendigvis står overfor en generell økonomisk nedgang, men at visse sektorer er mer sårbare enn andre

Sterkest økning for transport og lagring

Kari Mette Almskog er administrerende direktør i Dun & Bradstreet. Foto Bisnode

På bransjenivå er det transport og lagring som kommer dårligst ut i oktober, hvor konkurstallene er opp 39 prosent, sammenlignet med oktober i 2022. Også tjenesteyting og detaljhandel viser tilsvarende trend, med antall konkurser opp henholdsvis 30 og 29 prosent. I tillegg ser bygg og anlegg en økning på 29 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor. Totalt 590 bedrifter har stengt dørene i løpet av oktober, mot 488 i oktober 2022.

Hvis man sammenligner tallene så langt i 2023 med fjoråret, er det to områder som utmerker seg negativt. I likhet med forrige måned viser tallene fra Dun & Bradstreet at detaljhandelen og hotell/restaurant har opplevd en økning i konkursraten på henholdsvis 49 og 39 prosent.

− En økende kostnadsbyrde, i kombinasjon med en mulig nedgang i etterspørselen og en mer selektiv kundebase, har resultert i utfordrende tider for mange aktører innenfor disse områdene, forklarer Kari Mette Almskog.

Ringvirkninger

En konsekvens av de siste månedenes konkursvekst innen bygg og anlegg, er at problemene i den bransjen nå får ringvirkninger for virksomheter som er tilknyttet bygg- og anleggsbransjen – som bemanningsbyråer og arkitekter.

Blant konkursene i oktober finner vi for eksempel bemanningsbyråene Match Bemanning Norge og Fleksi Bemanning, som begge holder til på Vestlandet. Et fellestrekk for dem er at begge selskaper spesialiserer seg på arbeidskraft til bygg og anleggsbransjen. Konkursene påvirker i overkant av 150 ansatte.

– Selv om mange av konkursene fremdeles kommer innen industri, transport og bygg og anlegg, ser vi nå at stadig flere arkitektfirmaer og selskaper som tilbyr tekniske konsulenttjenester dukker opp i statistikkene, sier daglig leder Per Fjærestad i Creditsafe Norway i en pressemelding.

– I likhet med bemanning og arbeidskraft er dette bransjer med en klar tilknytning til bygg og anlegg, og det er tydelig at problemene i denne sektoren nå begynner å forplante seg ut i andre bransjer, sier Fjærestad.

 

Store fylkesforskjeller

Tallene viser videre at det er betydelige geografiske forskjeller mellom landets fylker. Blant fylkene er det Møre og Romsdal, etterfulgt av Troms og Finnmark, med økning på henholdsvis 350 og 100 prosent som kommer klart dårligst ut i oktober måned. Nordland og Viken holder seg derimot stabilt uten endringer på månedsbasis, heter det fra Dun & Bradstreet.

– Hittil i 2023 ser vi en økning i konkurstallene for samtlige fylker. Størst prosentvis økning finner vi i Nordland med 37 prosent, tett etterfulgt av Møre og Romsdal med en økning på 36 prosent. Lave tall gjør at variasjonen fylkene imellom blir stor på månedsbasis. Møre og Romsdal har den største prosentvise økningen på hele 350 prosent, men det er viktig å merke seg at dette er basert på svært lave tall, sier administrerende direktør Kari Mette Almskog.

Powered by Labrador CMS