Arbeidsliv
En kolonial.no-ansatt bærer noens varer som er bestilt på nett.
NTB Scanpix
BIs varehandelekspert om nettbutikkene: – De leker fortsatt butikk
Nettbutikkene som selger dagligvarer på nett kan se ut til å ha truffet planken og melder om god vekst i salget. Men kan de tjene penger?
Matbutikkene på nett vokser som bare det for tiden. Kolonial.no, som har et samarbeid med Rema 1000, kan vise til en ukentlig vekst på 8 prosent i omsetningen. Det melder Finansavisen.
Mens kolonial.no omsatte for 14 millioner kroner i 2014, økte omsetningen til 75 millioner i 2015. Dette tilsvarer omsetningen til et middels stort supermarked. Men sist uke omsatte selskapet for rundt 8 millioner kroner, og med forutsetning om at en slik vekst fortsetter, kan ukesomsetningen raskt bryte 20 millioner kroner. Da begynner man å snakke om en milliardomsetning på årsbasis.
Tapet i 2014 kom på 7 millioner kroner. Og selv om tallene for 2015 fortsatt ikke er presentert, er det kjent at selskapet fortsatt ikke tjener penger. Ifølge ledelsen er det heller ikke meningen ennå. Daglig leder og gründer Karl Alveng Munthe-Kaas sier til Finansavisen at planen er å fortsette å vokse:
– Det er ikke noe mål å la selskapet vokse uten å hente penger, og jeg regner med at vi gjør en ny emisjon i løpet av året. Vekst er ekstremt viktig i denne bransjen, og investeringer i teknologi, markedsføring og utvikling er kapitalintensivt, sier han.
Ex-Mckinsey-konsulent Munthe-Kaas har tidligere spådd at omsetningen i nettmarkedet kan nå 20 milliarder kroner innen 2020.
Men kampen om å bli størst på nett kommer til å bli beintøff. I år fikk Kolonial.no konkurranse fra Marked.no som har tatt i bruk robot-teknologien til nettbutikken Komplett.
Varsler inntreden
Det foregår et spill mellom de store og små aktørene. Mens de små vokser, er det de store som håver inn penger. Norgesgruppens resultat som ble presentert denne uken, viste en omsetning på 76 milliarder kroner og driftsresultat på 3 milliarder kroner. Også Reitan-gruppen hadde gode tall. Nå varsler Norgesgruppen at også de går svangre med planer om nettbutikk. Men de kommer ikke til å rulle den ut med det første. Ifølge Finansavisen kan det bli snakk om å vente i maksimalt fem år.
– Vi ser jo at netthandel innenfor dagligvarer er i ferd med å slå rot, i hvert fall i Stor-Oslo. Vi følge med og er forberedt. Men vel så viktig som netthandel er måten å kommunisere med kundene på, sier Tommy Korneliussen til Finansavisen.
Flere av nettbutikkene baserer seg i dag på såkalte hentepunkter, sentrale lokasjoner ikke alt for langt unna hjemmet, hvor de nettbestilte varene kan plukkes opp. I fjor høst overtok Norgesgruppen 107 Esso-stasjoner, et grep som kan være relatert til en eventuell nettsatsing.
Bare trusselen om at en så stor aktør ønsker å utfordre det gryende markedet, kan sette i gang en egen dynamikk. Spørsmålet er om de store ønsker å skvise de små ut av markedet, eller ta markedet selv.
– Vi sa nei til netthandel en gang på nittitallet. Vi tror timingen er viktig her, sier Korneliussen til avisen.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 750,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2835,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 205,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2400,-
KJØP