Arbeidsliv
Får beholde jobben etter utskjelling av kunde
En sparket ansatt vant mot arbeidsgiver i Senja tingrett. Vedkommende får beholde jobben selv om han skjelte ut en kunde.
Mannen fikk sparken fra jobben i et maskin- og transportfirma i Troms tidligere i år, etter at han kalte en kunde «hestkuk». Han klaget arbeidsgiver inn, og Senja tingrett har slått fast at arbeidsgiver ikke hadde avskjedsgrunn.
– Retten legger til grunn at NN har hatt en spøkefull tone med flere kunder, som i noen tilfeller kan misforstås og oppfattes som uhøflig. Retten kan imidlertid vanskelig karakterisere dette som dårlig kundebehandling, skriver Fri Fagbevegelse.
Mannen mener at han ikke har kalt kunden for kraftuttrykket, men at det hadde vært greit om han hadde gjort det.
– Her i Nord-Norge er vi litt mer frittalende enn sørpå. Enkelte av kundene er også mine kompiser, vi har en egen tone, sier mannen til HK-Nytt.
Det var flere punkter i saken, og arbeidsgiver skal ha vært misfornøyd med mannens arbeid i lang tid. Han vant imidlertid saken på alle punkter. Han får komme tilbake på jobb, og er blitt tilkjent erstatning på 100.000 kroner. Det er fortsatt ikke klart om arbeidsgiveren anker saken eller ikke.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 750,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2835,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 205,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2400,-
KJØP
Nylige artikler
Hva Itera har lært om kriseledelse under krigen i Ukraina
Her er Støres plan for Norge de neste årene
Ung, ivrig og utslitt?
Vedum stenger døra for MDG i oljepolitikken
Far og sønn sto bak masseskytingen i Australia som kostet 15 liv
Mest leste artikler
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere