Arbeidsliv

Helt bortkastet

Medarbeidersamtalen kan like gjerne droppes, mener BI-forsker Bård Kuvaas.

Publisert Sist oppdatert
60 prosent av løftene som blir gitt i samtalen blir aldri gjennomført, skriver Dagbladet.

En ny undersøkelse viser at medarbeidersamtaler kun gjennomføres for at ledere skal gjøre jobben sin, ikke av hensyn til de ansatte.

Confex har gjennomført en spørreundersøkelse blant 4 000 nordmenn om deres erfaringer med medarbeidersamtaler. Administrerende direktør Gard Rønning mener resultatene er nedslående.

- Under selve samtalen lover ledelsen i ni av ti tilfeller de ansatte opplæringstiltak. Men i etterkant viser det seg at under halvparten holder hva de lover. Fasit er at 60 prosent av alle løfter om opplæring og videreutdanning aldri blir gjennomført, sier Rønning til Aftenposten.

Det er en oppfatning av at ledelse bare er interessert i å utføre samtalen, ikke hva som kommer ut av dem, sier Rønning.

- Så lenge samtalen har funnet sted, har lederen gjort jobben sin. Når det ikke foreligger resultatkrav utover dette, så forsvinner også lederens interesse for å følge opp den underordnedes behov og ønsker, ikke minst når det gjelder etterutdanning. Dermed går bedriften glipp av viktig kompetanse, sier han.

Powered by Labrador CMS