Arbeidsliv
Helt bortkastet
Medarbeidersamtalen kan like gjerne droppes, mener BI-forsker Bård Kuvaas.
En ny undersøkelse viser at medarbeidersamtaler kun gjennomføres for at ledere skal gjøre jobben sin, ikke av hensyn til de ansatte.
Confex har gjennomført en spørreundersøkelse blant 4 000 nordmenn om deres erfaringer med medarbeidersamtaler. Administrerende direktør Gard Rønning mener resultatene er nedslående.
- Under selve samtalen lover ledelsen i ni av ti tilfeller de ansatte opplæringstiltak. Men i etterkant viser det seg at under halvparten holder hva de lover. Fasit er at 60 prosent av alle løfter om opplæring og videreutdanning aldri blir gjennomført, sier Rønning til Aftenposten.
Det er en oppfatning av at ledelse bare er interessert i å utføre samtalen, ikke hva som kommer ut av dem, sier Rønning.
- Så lenge samtalen har funnet sted, har lederen gjort jobben sin. Når det ikke foreligger resultatkrav utover dette, så forsvinner også lederens interesse for å følge opp den underordnedes behov og ønsker, ikke minst når det gjelder etterutdanning. Dermed går bedriften glipp av viktig kompetanse, sier han.
Nylige artikler
Equinor bestrider forelegg fra Økokrim – vil ta saken til retten
Husbanken: Bostøtten dekker mindre av boutgiftene enn før
KI-utvalg slår alarm: Vil skrote hjemmeeksamen
Stor mangel på tilrettelagte boliger: Utbyggerne kvier seg, kommunene mangler penger
Norge mangler en boligplan for eldrebølgen
Mest leste artikler
Slakter eget slagord
Historisk vedtak: FN-konvensjon for funksjonshemmede innlemmes i norsk lov
Økende arbeidsledighet blant unge: Er arbeidslivet tilpasset Gen Z?
Forbundsleder Lill Sverresdatter Larsen i NSF varsler flere søksmål for overtidsbetaling til deltidsansatte sykepleiere
Frank Gran om omkamper i kunnskapsorganisasjoner: Forståelse og ledelse