Arbeidsliv
Skal en melde fra om en har oppdaget straffbare forhold på jobben på ulovlig vis?
© Undrey | Dreamstime
Innsyn i sjefens ulovlige e-post
DP-juristene svarer.
Spørsmål: Jeg jobber som IT-ansvarlig i en bedrift, og arbeider kontinuerlig med å forhindre at spam kommer inn på de ansattes e-postkonto. I den forbindelse kom jeg i skade for å se deler av en av de ansatte i ledergruppens e-poster, som hadde et lite hyggelig innhold. Det kan se ut til at en av lederne hos oss er involvert i straffbare forhold, herunder unndragelse av skatt i form av å bruke svart arbeidskraft til å pusse opp en av sine hytter. Jeg skulle jo egentlig ikke se dette, og er klar over de strenge reglene som gjelder for innsyn i ansattes e-post. Likevel blir jeg bekymret for at straffbare forhold ikke blir oppdaget, hvis jeg ikke melder ifra om dette enten til min arbeidsgiver eller politiet. Hvordan bør jeg gå frem?
Dagens Perspektiv med Samtiden
Nett
1 mnd
19,- 209,-
KJØP
Dagens Perspektiv med Samtiden
Nett og papir
3 mnd
99,- 765,-
KJØP
Nylige artikler
20 alvorlige fallulykker på jobb siden april: – Dette er for høye tall
Rubio: USA vil ha Iran-avtale, men ikke for enhver pris
Utviklingsministeren: – Norske penger hjelper folk i Venezuela
Frankrike stenger atomreaktorer i varmen
Våre viktigste kolleger bor på innsiden
Mest leste artikler
Jan Ketil Arnulf om å åpne for en sivil sjef for E-tjenesten: Ingen garanti for å finne en god kandidat
Må sjefen for E-tjenesten ha militær bakgrunn? Strid om sivil leder
ADHD i arbeidslivet: Slik kan åpenhet og fleksibilitet gi bedre resultater på jobb
Ståle Langvik: Statlig sløsing skjuler snikrasjonering i velferden
Tom Karp om sterke ledere: Derfor utfordres demokrati og ledelse nå