Arbeidsliv
ijeab/iStock
Kan jeg kreve at arbeidsgiver skriver en ny attest?
Juristene svarer.
Spørsmål: Jeg har nylig sluttet i jobben jeg har hatt det siste året, og er ikke fornøyd med attesten jeg fikk fra arbeidsgiver.
Attesten er knapp, og mangler en god og utfyllende beskrivelse av arbeidet jeg har gjort. Kan jeg kreve at arbeidsgiver skriver en ny attest?
Svar: Som arbeidstaker har du krav på en skriftlig attest av arbeidsgiver når du fratrer din stilling etter lovlig oppsigelse, jf. arbeidsmiljøloven § 15-15 første ledd. Bestemmelsen lister opp en rekke krav til hva attesten skal inneholde, slik som navn, fødselsdato, opplysninger om hva arbeidet har bestått i og arbeidsforholdets varighet.
Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd
99,- 715,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd
2700,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd
1,- 199,-
KJØP
Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd
2290,-
KJØP