Arbeidsliv

Kan jeg kreve at arbeidsgiver skriver en ny attest?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

­Spørsmål: Jeg har nylig sluttet i jobben jeg har hatt det siste året, og er ikke fornøyd med attesten jeg fikk fra arbeidsgiver.

Attesten er knapp, og mangler en god og utfyllende beskrivelse av arbeidet jeg har gjort. Kan jeg kreve at arbeidsgiver skriver en ny attest?

Svar: Som arbeidstaker har du krav på en skriftlig attest av arbeidsgiver når du fratrer din stilling etter lovlig oppsigelse, jf. arbeidsmiljøloven § 15-15 første ledd. Bestemmelsen lister opp en rekke krav til hva attesten skal inneholde, slik som navn, fødselsdato, opplysninger om hva arbeidet har bestått i og arbeidsforholdets varighet.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnement gir tilgang til alle artikler digitalt og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS