Arbeidsliv
Jobber du overtid og har avtalt avspasering med sjefen? Du kan likevel ha krav på overtidsbetaling.
CC
Krav på overtidsbetaling - selv om du avspaserer
DP-juristene svarer.
Spørsmål: Jeg har jobbet i et lite selskap som selger kontorrekvisita de siste fem årene. Vi er fem ansatte i tillegg til to sjefer. Av ansettelsesavtalen min fremgår det at alminnelig arbeidstid er fra 08.00-16.00 inkludert en halv time betalt lunsj. Vi har ikke gjennomsnittsberegning av arbeidstiden. Videre fremgår det at eventuell overtid avspaseres. Jeg får derfor ikke overtidsbetalt. Jeg har nå skjønt at jeg kan ha krav på overtidsbetaling selv om jeg avspaserer timene – er det riktig? Hva kan jeg i så fall kreve og kan jeg kreve overtidsbetaling tilbake i tid?
Dagens Perspektiv med Samtiden
Nett
1 mnd
19,- 209,-
KJØP
Dagens Perspektiv med Samtiden
Nett og papir
3 mnd
99,- 765,-
KJØP
Nylige artikler
Regjeringen vil at alle skal få behandling innen 60 dager
Forsvaret settes inn for å løse politioppgaver i fredstid – en varslet løsning som bør vekke innbyggere og politikere
Sløseri på toppen, snikrasjonering på bunnen
Har inngått sluttavtale – får ikke attest
Kvinneandelen blant styreledere i statens selskaper faller for tredje år på rad
Mest leste artikler
Jan Ketil Arnulf om å åpne for en sivil sjef for E-tjenesten: Ingen garanti for å finne en god kandidat
Slik blir du funnet av rekrutterere på LinkedIn.
Tidligere Nav-sjef Hans Christian Holte leder KI Norge: Vil skille KI-hype fra reelle endringer
Tom Karp om sterke ledere: Derfor utfordres demokrati og ledelse nå
Ståle Langvik om tillitsreform og bemanningskrise: Helsepersonellplan 2040 møter eldrebølgen