Arbeidsliv

Ungdom født mellom 1997 og 2000 deler gjerne sine selfies, men ser mørkere på fremtiden enn generasjonen før dem.

Norsk ungdom ser mørkt på fremtiden

De ser dystert på fremtiden, de har lavere tro på utdannelse enn sine forgjengere, og de føler seg oversett. Vi snakker om morgendagens arbeidstagere – Norges ungdom.

Publisert Sist oppdatert

Universum har spurt 1349 norske og 44 717 internasjonale ungdommer født mellom 1997 og 2000 om deres syn på arbeidslivet og fremtidige karriere. Ikke bare er det forskjeller mellom nordmenn og ungdom i andre land, men også mellom denne nye generasjon Z og generasjonen før dem, den såkalte millenniumgenerasjonen, skriver Universum i en pressemelding.

Veien går ikke via sosiale medier

Ungdom født mellom 1997 og 2000 – den såklate generasjon Z – er aktive brukere av sosiale medier, 97 prosenter på Facebook, 90 prosent av dem på SnapChat mens 77 prosent er på Instagram. Det betyr dog ikke at dette er gunstige kanaler å nå frem til denne målgruppen med, da hele 56 prosent misliker å få reklame og andre budskap fra virksomheter i feeden sin.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS