Arbeidsliv
Offentlig ansatte vinnere i de sentrale oppgjørene
Den konkurranseutsatte industrien klarte ikke å sette standard i årets lønnsoppgjør.
En foreløpig oppsummering viser at stats- og kommuneansatte kommer klart best ut i de sentrale oppgjørene.
Det tekniske beregningsutvalget for inntektsoppgjørene offentliggjorde mandag sin foreløpige oppsummering av årets lønnsoppgjør.
De sentrale forhandlingene viser, ifølge FriFagbevegelse.no, at kommuneansatte kommer ut med et tillegg på 3,3 prosent og de statsansette følger etter med et tillegg på 2,9 prosent.
Industriarbeidere i NHO-bedrifter kan vise til et tillegg på om lag 2 prosent. Det samme får ansatte i forretnings- og sparebanker og forsikringsvirksomhet. Varehandelen får 1,6 prosent og Spekter-bedrifter unntatt helseforetakene får 1,3 prosent.
Når de lokale forhandlingene er slutt, kan bildet imidlertid bli annerledes. Tradisjonelt har lønnsglidningen, som er lokale tillegg pluss ansiennitetsopprykk og lignende, vært atskillig større i industrien enn i stat og kommuner.
Et regnestykke basert på de sentrale tilleggene og en lønnsglidning på gjennomsnitt med nivået for årene 2004-2008, antyder at KS-området likevel kommer best ut med et tillegg på 4,1 prosent. Deretter følger industriarbeidere i NHO-området med rundt 4 prosent, mens varehandel og statsansatte får et tillegg på 3,5 prosent. (©NTB)
Nylige artikler
Regjeringen vil at alle skal få behandling innen 60 dager
Forsvaret settes inn for å løse politioppgaver i fredstid – en varslet løsning som bør vekke innbyggere og politikere
Sløseri på toppen, snikrasjonering på bunnen
Har inngått sluttavtale – får ikke attest
Kvinneandelen blant styreledere i statens selskaper faller for tredje år på rad
Mest leste artikler
Jan Ketil Arnulf om å åpne for en sivil sjef for E-tjenesten: Ingen garanti for å finne en god kandidat
Slik blir du funnet av rekrutterere på LinkedIn.
Tidligere Nav-sjef Hans Christian Holte leder KI Norge: Vil skille KI-hype fra reelle endringer
Tom Karp om sterke ledere: Derfor utfordres demokrati og ledelse nå
Ståle Langvik om tillitsreform og bemanningskrise: Helsepersonellplan 2040 møter eldrebølgen