Arbeidsliv

Negative holdninger til andre kan bli selvoppfyllende profetier. Prøv heller å fokusere på det beste i andre og å utvikle ditt positive ordforråd.

Samtaletips

Hvis du på forhånd har stemplet den andre som arrogant eller noe annet negativt, blir det sjelden noen god samtale.

Publisert Sist oppdatert

En vanlig kommunikasjonssynd på arbeidsplassen er at vi dømmer og nedvurderer andre, sier retorikkrådgiver Gabrielle Salander til suntliv.nu. Hun forteller at mange har for vane å snakke om hvordan andre er og at de setter et negativt stempel på hvordan personen er. For eksempel ved å si: «Han er så arrogant.»

Noe av problemet med denne formen for kommunikasjon, er at det kan bli en selvoppfyllende profeti.

Begrunnelsen er at vi tar inn informasjon som stemmer med den formeningen vi har om vedkommende fra før av, og at vi deretter kommuniserser ut fra dette. Salander ber oss om å tenke etter: Hvordan påvirker det deg hvis du ser på og omtaler en person som dum? Kommer du da til å lytte til det vedkommende har å si?

Les også: Sjefens uhøflighet kan bli dyr

Den verste konsekvensen av negativ stempling, er imidlertid at det mennesket som får disse stemplene, til slutt begynner å føle seg slik, advarer Salander. Dette fordi vi påvirket så sterkt av hva andre mennesker synes om oss.

Ett av hennes tips for å bryte mønsteret er: Tenk etter når du hører deg selv si negative ting/bedømme en annen person. Hva begrunner du dette med – egentlig? Hva har vedkommende gjort for å få dette stempelet? Stemmer det at han eller hun alltid oppfører seg slik?

Et annet tips er å fokusere på det beste i andre. Et tredje å utvikle ditt positive ordforråd. Da er er det lettere å løfte mennesker, istedenfor å nedvurdere dem.

Powered by Labrador CMS