Arbeidsliv

En ny studie så nærmere på hvordan lærerstilen til lærere påvirker barn i utdanningen.

­Strenge lærere skaper rebeller

Sannsynligheten er mindre for at elever åpner seg om problemer knyttet til mobbing når lærerne praktiserer kontrollerende stemmebruk, viser ny studie.

Publisert Sist oppdatert

Studien fra Universitetet i Essex og Universitetet i Reading har sett nærmere på effekten av en kontrollerende stemmebruk. Det viste seg at denne lærerstilen og stemmebruken gjorde 10 til 16 åringer mindre villige til å samarbeide med læreren sin.

I en artikkel skriver Psykologisk.no at elevene som hadde en streng lærer var mer tilbøyelige til å være rebeller, trivselen til elevene ble påvirket og det var mindre sannsynlig at elevene var åpne om problemer de opplevde – som mobbing.

Dette var fordi elevene følte at det var vanskelig å åpne seg til en lærer når de ble konfrontert med en streng og kontrollerende tone. Hvis de derimot ble møtt med en støttende stemme økte dette båndet mellom lærer og elev, som økte samarbeidsviljen.

For å lese denne saken må du være abonnent

Dagens Perspektiv - nye saker på nett hver dag og 8 papirmagasiner i året. Alle abonnenter gir tilgang til alle artikler og e-utgaven. For å få papirutgaven, velg nett og papir. Vi har disse tilbudene:

Dagens Perspektiv
Nett og papir
3 mnd

99,- 715,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett og papir
12 mnd

2700,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
1 mnd

1,- 199,-

KJØP

Dagens Perspektiv
Nett
12 mnd

2290,-

KJØP

Powered by Labrador CMS