Arbeidsliv

Tekniske kandidater sliter på arbeidsmarkedet tross fallende ledighet

Publisert Sist oppdatert

Det viser et NIFU-notat med helt ferske tall fra Kandidatundersøkelsen av mastere et halv år etter eksamen i 2017.

Undersøkelsen ble gjennomført fra slutten av november 2017 til slutten av februar 2018.

Tallene viser at ledigheten blant nyutdannede mastere i november 2017 er på om lag på samme nivå som blant nyutdannede i november 2015, en nedgang fra 9 til 8 prosent.

For noen faggrupper er det en tendens til forbedring i situasjonen, men det gjelder ikke fagfeltet naturvitenskapelige og tekniske fag.

Foto Trond Markussen ser tegn til bedring. Foto: NITO.

Totalt er ledigheten i fagfeltet naturvitenskapelige og tekniske fag 15 prosent, med 16 prosent blant sivilingeniørene og 14 prosent blant realistene. Blant personer utdannet i IKT-fag er 14 prosent arbeidsledige, en like høy andel som i geofag.

Det er stor variasjon blant lærestedene. Mens ledigheten blan kandidater fra NTNU er kun 11 prosent, ligger den på 19,6 prosent for kandidater fra Høgskolen i Sør-Øst Norge.

 

Tegn til forbedring

Trond Markussen i NITO sitter på egne tall for kandidatene som viser et litt mer positivt bilde.

– Vi ser tendenser til at det ansattes flere nå og at det dukker opp flere muligheter, sier han.

Mens ledigheten blant kandidatene i NITOs undersøkelse var 16,9 i 2017 er den falt til 14 i år. Dette er i tråd med tallene i kandidatundersøkelsen til NIFU.

Men fortsatt er det langt igjen til de gode tidene i 2014 da bare 6 prosent av teknologene var ledige etter studiene.

– Pilene peker i riktig retning, men det er fortsatt en jobb å gjøre, sier han.

Et problem for tekniske kandidater er at etterspørselen etter dem svinger mer enn for andre typer kompentanse. Nå er næringslivet og industrien svært opptatt av å digitalisere. Markussen tror det kommer til å spille en viktig rolle fremover i å få ledighetstallene videre nedover.

Kvinner har generelt lavest ledighet, men det er særlig stor kjønnsforskjell i andel arbeidsledige i naturvitenskapelige og tekniske fag.

 
null
Powered by Labrador CMS