Arbeidsliv

Stadig flere bedrifter velger å kvitte seg med kjernekompetanse.

Trivsel kan gjøre outsourcing lettere for ansatte

Outsourcing kan gi problemer med trivselen på jobb. Da er det sosial kontakt og trivsel som ofte redder ansatte, ifølge en ny undersøkelse

Publisert Sist oppdatert

SINTEF har de siste tre årene drevet forskning for å avdekke hvordan outsourcing og innleide ansatte påvirker arbeidsbetingelser og sykefravær i ulike sektorer. Bakgrunnen er at stadig flere bedrifter velger å kvitte seg med kjernekompetanse, og at stadig flere byggeplasser og bedrifter blir internasjonale og flerleddede, med både underleverandører og entreprenører representert.

Sosial kontakt og trivsel nøkkelen

Ifølge SINTEFs resultater er den sosiale kontakten avgjørende for at arbeidsgivere som kommer inn som et resultat av outsourcing trives på arbeidsplassen.

– Dette forholdet ble beskrevet på samme måte og tillagt like stor vekt uansett yrkesgruppe og nasjonalitet. Både norske sykepleiere i hjemmesykepleien og innleide polske overflatebehandlere på verft, brukte de samme ordene og uttrykkene når de skulle beskrive hvor viktig de syntes dette var, sier Kari Skarholt ved SINTEF Teknologi og Samfunn i en pressemelding.

Videre sier hun at de fleste mente den gode sosiale tonen med ansatte på arbeidsplassen var viktig.

– De fortalte også om hvor avgjørende humor var som ingrediens på arbeidsplassen, forklarer hun.

Det sosiale kan oppveie

Ifølge SINTEFs undersøkelser er det svært mange negative konsekvenser av at det skjer outsourcing. Da blir dette enda viktigere faktorer enn de ellers ville vært.

– Resultatene våre tyder på at tjenesteutsetting og leverandørhierarki har en negativ effekt. Det kan endre på arbeidsbetingelser og arbeidsforhold, fragmenterer ansvar, øker arbeidspresset og reduserer samhandling med kolleger. Men vi fant altså at det sosiale aspektet i stor grad kan oppveie det negative, forklarer Skarholt.

Hun understreker også viktigheten av at de ansatte har gode arbeidskontrakter. Særlig peker hun på at dette oppleves viktig for mange som jobber i renholdsbransjen.

– Om en renholder har lite innflytelse og i tillegg en dårlig arbeidskontrakt, går det ut over helsa. Derfor er det viktig for en innkjøper å unngå useriøse virksomheter og være bevisst HMS-utfordringene. En god eller dårlig arbeidskontrakt kan her være avgjørende, sier Skarholt.

Powered by Labrador CMS