Arbeidsliv

Ubrukelige medarbeiderundersøkelser

Ofte vet virksomheter mindre – ikke mer – om de ansatte etter at de har gjennomført medarbeiderundersøkelser, ifølge organisasjonspsykologene Thomas Hoff og Jon Anders Lone.

Publisert Sist oppdatert

Målet med medarbeiderundersøkelser er å få innsikt i hvordan en organisasjon fungerer og deretter gjøre noe med det som ikke fungerer.

– Dessverre er det slik at informasjonen de får ikke alltid egner seg som beslutningsgrunnlag for lederne, sier Lone.

Undersøkelsene har ofte ukjent opphav, og er ikke tilpasset den spesielle bedriften. I følge forskerne er det reliabiliteten og validiteten som er galt med undersøkelsene.

– Vi er opptatt av at de ikke bare måler klassiske forhold som motivasjon og trivsel, men også det som er spesielt viktig for den aktuelle virksomheten. I en servicebedrift er det for eksempel avgjørende å måle servicekultur. Vi etterlyser også en tettere kobling til bedriftens strategi, sier Lone.

De peker også på at slike undersøkelser ofte gjennomføres av plikthensyn, noe som ikke sjelden fører til at resultatene legges i en skuff og blir liggende der.

– Gjøres slike undersøkelser på riktig måte er det en gullgruve for lederne, sier Thomas Hoff.

Hovedsaken denne uken

Dette er en kortversjon av hovedsaken i Ukeavisen Ledelse nr. 40 2014.

Akkurat nå ligger hele utgaven åpen for alle. Klikk her for å lese hele denne saken nå.

Powered by Labrador CMS