jobb og ledelse
Tripp, trapp - vågalt eventyr
Stokke krevde rett og slett at designerne skulle skape noe helt nytt, og ga dem tid og ressurser. Eksamensblekket til Johan Schreiner og hans to klassekamerater var knapt tørt da de laget skissen Stokke tente på.
Vi var så uerfarne i business som du kan få blitt, sier Schreiner. .
De skulle lage barnevognen Xplory, som ga Stokke priser, enorm oppmerksomhet og posisjon i markedet. Året før (1998) hadde de startet K8-industridesign. K8 står rett og slett for kull nr 8.
- Egentlig var det meningen at hele klassen skulle gå i gang, men til syvende og sist var det tre av oss som gjorde det, forteller Schreiner.
Mest kjent for tripptrappstolen som til nå har solgt fem millioner stykker, hadde det gått opp for Stokke at det selges fire ganger så mange barnevogner som høye barnestoler.
- Det hadde egentlig skjedd ganske lite i vognverdenen. Vi utlyste en designkonkurranse. Det var meningen å smelle til litt, lage en vogn med andre egenskaper og utseende enn det som var laget før, forteller produktutviklingssjef Hilde Angelfoss.
Målgruppen var småbarnsforeldre med en hektisk hverdag. Stokke gjorde forbrukerundersøkelser i København og Paris. De fant ut at det ikke fantes noe godt produkt til å frakte barn mellom 6 måneder og 2 år i by. Vognen skulle typisk være praktisk til transport mellom hjem, barnehage og arbeid, handleturer i by og shoppingsentre, reise med t- bane, buss eller fly. Designere fra flere land ble invitert til å komme med forslag til en løsning for transport av barn i by. De ferske designerne i K8 industridesign i Oslo kom opp med den karakteristiske stolpen i midten. Designen stakk av med seieren.
- Deres forslag så spektakulært ut og hadde mange nye funksjonsmuligheter, sier Angelfoss.
Designerne i K8 utviklet flere prototyper rundt senterkonstruksjonen før de kom fram til en modell med den rette funksjonaliteten.
Derfra grep Bård Eker i Industrial Design (BEID) tak i prototypen og gjorde vognen produksjonsklar.
TUNGT LØFT
Fire år tok det å få barnevognen fra tankespinn til butikkhyllene. Designfasen varte i halvannet år.
- Er ikke det veldig lenge?
- Jeg synes det er ganske kjapt for et så komplisert produkt, men vi kommer ikke til å gjøre slike stunt hvert annet år, sier Angelfoss.
Xplory-eventyret ble dyrt. Bare spesialverktøyene som måtte lages for å produsere den kostet 15 millioner. Barnevognen er derfor ikke noen økonomisk suksess ennå isolert sett.
- Vi kommer til å dryppe nye modeller og produkter i årene som kommer basert på Xplory-konseptet, sier Angelfoss. Hun minner om at en eneste Tripp Trapp-stol ble solgt på messen da den ble introdusert. Den startet tregt, men ble en suksess. Angelfoss medgir at selskapet tok en økonomisk risiko.
- Men vi skulle bruke mye tid og penger. Undersøkelsene vi gjorde på forhånd ga oss nok trygghet, sier hun. Angelfoss regner med at også vognen vil gi penger i kassa etter hvert.
Satsingen er også strategisk i forhold til butikkjedene.
- De ønsket seg færre og større leverandører. Derfor var det viktig å utvide produktporteføljen og helst med produkter de andre produsentene ikke hadde, sier Angelfoss.
KAN SELV
Stokke har lange tradisjoner for å jobbe med design.
- Vi har korte linjer og en operativ ledelse. Her er det veldig lite byråkrati, nesten litt for lite noen ganger, ler Angelfoss.
Bedriften har egen design- og utviklingsavdeling, og Angelfoss har selv bakgrunn som industridesigner.
- Vi har ti utviklere i huset som sparrer med de eksterne designfirmaene. Noen skal bare ha det som kakepynt, men vi lever av å utvikle produkter basert på design. Da må du kunne noe om det selv også, mener Angelfoss.
TENKER LANGT
Problemet for mange bedrifter som vil satse tungt på design, er at det tar for lang tid før tallene flyttes fra kostnadssiden til bunnlinjen.
Grunnen til at vi kan gjøre slike løft, er at vi har eiere som ikke skriker etter utbytte hvert eneste år. De tenker langsiktig og ønsker å bygge firmaet. De ser at slike prosjekter styrker firmaet enormt, mener Angelfoss.
Nylige artikler
Så mange ledere er det i kommunen der du bor
Mattilsynet må offentliggjøre navn – ansatte bekymret
Svært stram sykehusøkonomi i Stavanger – vurderer ansettelsesstopp
– Styreledelse er ingen sjekkliste, men et lederoppdrag
Når sjefen gruer seg til julebordet
Mest leste artikler
Regjeringen skroter lovfestet betalt ferie fra første arbeidsår: Akademikernes leder Lise Lyngsnes Randeberg er skuffet
Magne Lerø: Trump og EU: Forvirring rundt fredsplanen for Ukraina
Forsvarsmekanismer på arbeidsplassen: Hvordan ledere og ansatte lurer seg selv
Indre Namdal tester ny fastlegemodell: Kommunalt oppgavefellesskap i fokus
Vegard Einan i NHO Service og Handel: LOs søksmål om deltid truer den norske arbeidsmodellen