Ledelse

– En god forhandler skal både samarbeide og konkurrere for å oppnå det som ønskes, hevder Trond Myhrvold, daglig leder i konsulent­selskapet Assessit.

– Må både ­samarbeide og konkurrere

I Norge mangler vi forhandlingskulturen som vi finner i mange andre land, mener daglig leder i konsulent­selskapet Assessit, Trond Myhrvold. Øvelse gjør mester, hevder han.

Publisert Sist oppdatert

–Vi i Norge er kanskje ikke like vant til å forhandle som man er i andre kulturer, hvor det å prute og diskutere pris er en del av det daglige livet. Som så mange andre ting så er det å gjennomføre effektive forhandlinger noe som kan trenes på. Jo mer en trener jo dyktigere blir en, sier Myhrvold.

Han hevder at det vanligvis er mange av de samme egenskapene som definerer en god leder som også finnes hos en god forhandler, som for eksempel lytting, å kunne se hele bildet, empati og forståelse for motivasjonen til motparten.

– En god forhandler skal både samarbeide og konkurrere for å oppnå det som ønskes. Det innebærer at hvis en skal lykkes også i sine egne forhandlinger når det gjelder egen lønn, så er det nødvendig å være konkurranseorientert. Mange ser kanskje på det som litt ufint at en har ambisjoner på egne vegne, men det er jo egentlig bare en god og viktig egenskap, sier Trond Myhrvold, daglig leder i konsulentselskapet Assessit.

Powered by Labrador CMS