Ledelse

Investor Anders Brandt holder innlegg i regi av She Invest.

Slik ­investerer du ­i startups

Investorer som går inn i tidligfase skal være en støttespiller, ikke en maktspiller.

Publisert Sist oppdatert

Det råder mangeårig investor og partner i investeringsselskapet Idekapital som forvalter verdier for 522 milliarder kroner, Anders Brandt. Er gründerne i selskapet du vurderer å investere i optimistiske eller ikke?

– Enhver gründer er optimist. Det er viktig for investorer å vite, sier Brandt, som selv har vært med på å starte opp 20 selskapet.

Når vi ber han beskrive drømmeselskapet å putte pengene sine i, viser han til den kjente oppskriften: Drømmeselskapet er bygget på norsk nisjeteknologi, svensk produksjon og ledelse og dansk globalisering.

– Norge er et fint sted å starte opp selskaper, men er ikke stedet for å ta dem globalt, sier han.

Småpenger

Gå aldri inn med mye penger i oppstartsbedrifter, lyder det videre fra den erfarne investoren. En enkel tommelfingerregel er å ikke gå inn med mer enn mellom 5000 og 50.000 dollar i hver bedrift. Unngå store summer over en halv million dollar.

– Investorer i tidligfase skal være en støttespiller, ikke en maktspiller. Jobb med å skape et tillitsforhold mellom investor og grunder og la være å tenke for mye på prosentandeler. Dette er et samarbeid, presiserer Brandt.

Den rosa fasen er ikke bra for å legge inn invester­inger

Søk og grav opp informasjon om potensielle selskaper du ønsker å investere i, men ta også 100 telefoner.

– Gründerteamet må ha evne til å bli værende, og vise det. Den rosa fasen er ikke bra for å legge inn investeringer, påpeker han.

De store fem

Ingen selskaper skaper i dag så mye verdier som programvare.

– Ikke invester med startups som vil konkurrere med såkalte fem store, advarer Brandt og viser til gigantselskapene Google, Facebook, Amazon, Apple og Microsoft.

– Disse selskapene har blitt grådige, legger han til.

Når Brandt ser etter oppstartsbedrifter å investere i leter han etter de som driver med programvare, B2B og nisjer, men som er store nok globalt. Gründerne bak selskapet må også ha dyp domenekunnskap.

– Jeg ser etter gründere som er villige til ofre for å oppnå suksess. Selskapet må ha også ha omsetning. Jeg betaler heller bra enn for tidlig, sier han.

Foto Investorer Kristin og Johan Odvar Odfjell sammen med She-grunnlegger Heidi Aven. (Foto: Camilla Skjær Brugrand)

Kvinner i teamet

Kristin og Johan Odvar Odfjell flyttet til teknologihovedstaden i to år for å finne nye investeringsmuligheter. Paret forvalter investeringsselskapene JO Odfjell Group og Planet 9 Capital.

– Når vi først skulle fokusere på teknologi, ønsket vi å gå direkte til kjernen. Vi investere såpenger i programvare og unngikk maskinvare, forklarer Kristin.

De to investorene er veldig opptatt av at det skal være kvinner i teamet de investerer i. I tillegg burde gründerne være andregangs grunnleggere og ha solide team som man tror på.

– Når det er kvinner til stede presterer de bedre enn teamene som bare har menn. Startups med kvinner er mer suksessfulle og er mindre sannsynlig for å feile, forklarer paret.

Statistisk viser at bare 5 prosent av de som investerer i startups, investerer i kvinner. Bare 10 prosent av administrerende direktører for startups er kvinner. Undersøkelser viser at menn har 60 prosent større sjanse til å sikre seg finansering enn det kvinner har.

– Entreprenørene skal helst ha skapt en eller to startups tidligere. Produktet selskapet lager skal være skalerbart, teknologien skal være «disruptive» og selskapet skal løse et reelt problem, sier Johan Odvar.

Foto She-grunnlegger Heidi Aven sammen med grunnlegger av Weorder Andy Chen. (Foto: Camilla Skjær Brugrand)

Bruker englenettverk

Paret har brukt såkalte englenettverk som instrument for å investere. Englenettverk er nettverk hvor en rekke investorer går sammen for å dele kunnskap, lytte til ulike selskaper og plukke ut noen som de sammen investerer i.

– Unngå høye sjekker. Det er høy risiko å investere i oppstartsbedrifter. Derfor sprer man investeringene utover flere selskaper, sier Kristin, som i tillegg forklarer at de aldri er første investor inn i et nytt selskap.

De siste to årene har investeringsselskapet deres gjort 23 direkte investeringer.

– Det positive med at andre går inn med investeringer før oss er at de allerede har validert selskapet, forklarer Johan Odvar.

Grunnlegger av Weorder Andy Chen forklarer at mange kommer til å ha meninger om hva man burde investere i – men råder ferske investorer til å følge sin egen dømmekraft.

– Du må lære deg om alt som er mulig i den sektoren du vil investere i. Lær deg økosystemet og interne språket. Vær en nerd. Det er kult å lære nye ting, sier Chen.

En annen viktig ting er å ha et godt begrep av tid. Still deg spørsmål om hvor mye selskapet skal vokse og hvor mye du ønsker å investere i det.

– Forstå konseptet av tid. Det er avgjørende for hvor mye penger som må samles inn, sier han.

Et rødt flagg for Chen er serie-gründere. Han oppfordrer ferske investorer til å stille spørsmål om dette er gründere som er gode å starte selskaper, men ikke fullføre prosjekter.

– Se på hvordan serie-gründere har avsluttet tidligere selskap, sier han.

Tips for smarte investeringer i startups:

  • Enhver gründer er optimist – gå aldri inn med mye penger i oppstartsbedrifter

  • Vær en støttespiller, ikke en maktspiller

  • Ta 100 telefoner om selskapet, i tillegg til å søke om annen informasjon

  • Ikke invester i selskaper som vil konkurrere med «de fem store»

  • Se etter selskaper som er villig til å ofre noe for å oppnå suksess

  • Ta i bruk englenettverk

  • Gründerne i selskapet bør være andregangs grunnleggere

  • Selskapet bør løse et reelt problem

  • Lær deg alt det er å kunne om sektoren

  • Lær deg økosystemet og det interne språket

  • Ha et godt begrep for tidsaspektet

  • Se opp for serie-gründere

Powered by Labrador CMS