Ledelse

2. Hold øyekontakt.

Syv tabber du helst bør unngå når du er i jobbintervju

Ofte kan det være liten forskjell mellom kandidatene og små tabber kan kanskje være det som koster deg drømmejobben.

Publisert Sist oppdatert

Førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI, Ole I. Iversen, skriver i BI Business Review om syv tabber du helst må unngå dersom du vil sikre deg jobben.

1. Å stille uforberedt

Du bør unngå er å stille uforberedt, tenke at dette går bra, dette tar jeg på sparket. Intervjuerne merker fort om du har satt deg inn i virksomheten og jobben du har søkt på. Har du ikke gjort det, virker du ikke spesielt motivert for jobben. Sjansene for at jobben blir din, raser nedover.

2. Hold øyekontakt

Under intervjuet bør du heller ikke sitte å se ned eller bort i hjørnet. Henvend deg til intervjueren, er det flere til stede så husk å henvende deg til alle. Snakk heller litt sakte enn litt for fort. Hold hendene i ro, enten i fanget eller på bordet, men unngå å lene deg fremover, over bordet, da virker du aggressiv.

3. Ikke snakk negativt om tidligere arbeidsgivere eller kolleger

Det er aldri lurt å snakke negativt om nåværende eller tidligere arbeidsgivere. Det skaper nemlig et negativt bilde også av den som forteller historien.

Omtal andre på en høflig og anstendig måte. Fokuser på det du har lært i ulike jobber og evne til å samarbeide med personer som er annerledes enn deg selv.

4. Ikke snakk uavbrutt

De fleste intervjuere har en plan for intervjuet, en liste med spørsmål eller områder som skal kartlegges. Når du får spørsmål, bør du svare direkte på det du blir spurt om. Unngå å snakke i vei om alle vesentlige og uvesentlige ting.

5. Vær deg selv

En annen tabbe er å forsøke å være en annen enn den man er. Å innta en rolle og gi utrykk for at man har personlige egenskaper man ikke har. I verste fall kan du få en jobb du ikke passer til, og vil mistrives med.

6. Ingen liker en skrytepave

På jobbintervjuet er det viktig å få frem sine styrker, og gjerne komme med konkrete eksempler på hva man har fått til. Men unngå å skryte uhemmet av deg selv. Ikke påta deg æren for det andre har gjort. Vær tydelig på hva som er ditt bidrag i situasjonene du forteller om.

7. Ikke spør om lønn

Vanligvis gjennomføres det to intervjuer før en ansettelse. På førstegangsintervjuet bør man ikke stille spørsmål om lønn eller andre goder. Ofte vil intervjueren mot slutten av intervjuet spørre deg om lønnsmessige forventninger, eller hva du har i lønn i dag.

Powered by Labrador CMS